Under tisdagskvällen, 13 februari, rapporterades flera incidenter där en eller två personer utan företagskläder eller ID försökte få tillträde till hushåll i centrala Rättvik. De påstod sig vara från Dala Energi och Svenska Kraftnät.
Enligt vissa kunder hävdade säljarna att de agerade på uppdrag av Svenska Kraftnät och erbjöd tjänster som skulle hjälpa till att avbalansera det överbelastade elnätet, för att man på så sätt skulle ha rätt till stora ersättningar.
Vi vill understryka att Svenska Kraftnät, som stamnätsägare, inte har direkt kontakt med enskilda nätägares kunder. Dessutom utför inte Dala Energi oannonserade hembesök. Ibland missbrukar tyvärr oseriösa aktörer varumärken för att lura kunder.
Om du ställs inför liknande situationer, var vaksam och lita på din magkänsla. Släpp inte in någon som inte kan legitimera sig och kontakta oss vid minsta tveksamhet. Vi uppskattar ert engagemang för att hålla våra kunder informerade och skyddade.
Efter vårt Facebook-inlägg (onsdagen 14/2 kl 11.04) gällande denna incident, fick vi ytterligare samtal från kunder som även de blivit uppsökta. Vi har under dagen identifierat bolaget som ligger bakom dessa hembesök, med syfte att sälja solenergilösningar, men under tvivelaktiga metoder. Vi på Dala Energi har kontakt med företaget, som har för avsikt att vidta åtgärder och diskutera med sina säljare kring situationen som uppstått.
Vi vill tacka våra kunder som uppmärksammade detta, och vill med denna information lyfta vikten av att vara källkritisk och försiktig, särskilt när det gäller erbjudanden som kan verka för bra för att vara sanna, eller när någon försöker få tillträde till ert hem under falska förutsättningar.