Koppla upp ditt hem – med fiber från Dala Energi
Hoppa till innehåll

Koppla upp ditt hem – med fiber från oss

Fiber är den allra vanligaste tekniken för fast bredband i Sverige. Genom en nedgrävd kabel skickas signaler med ljusets hastighet – vilket innebär ett snabbt och stabilt internet hemma hos dig.

Fibernät från Dala Energi

Med vårt snabba och framtidssäkra fibernät har du tillgång till tv, telefoni och alla andra tjänster som finns tillgängliga via internet.

Hur ansluter jag min fastighet till ert fibernät?

Om din fastighet ligger i ett område där vi redan har fibernät är möjligheten stor att ansluta sig. Kontakta oss via formuläret så återkommer vi till dig med dina möjligheter.

Varför ska jag skaffa fiber, när jag är nöjd med det jag har?

Just nu pågår nedmontering av olönsamma kopparnät runt om i Sverige. Många gånger når inte heller de mobila bredbandslösningarna ut till landsbygden.

Fibernät är en framtids- och driftssäker infrastruktur som stimulerar utvecklingen. En fiberanslutning är en investering för din fastighet som närmast kan jämföras med el, vatten och avlopp.

Med fiberoptik kan man surfa med mycket högre hastigheter än med koppartråd. Det finns ett stort utbud av tjänsteleverantörer med låga priser samt snabb och stabil uppkoppling. I en fiberkabel är det en praktiskt taget obegränsad överföringskapacitet.

Jag har fått erbjudande om att ansluta mig, men vill vänta. Går det?

När vi har en kampanj i ditt område erbjuder vi anslutning till kampanjpris som möjliggör att resurser och personal används på ett kostnadseffektivt sätt..

Väljer du att tacka nej till vårt kampanjerbjudande men kommer på senare att du vill ansluta dig, kan du kontakta oss för att se dina möjligheter samt aktuellt pris.

Kan jag få rot- och rutavdrag på min fiberanslutning?

Ja, vi kan ansöka om rot- och rutavdrag vid fiberinstallation. Det är dock Skatteverket som avgör om du har rätt till skattereduktion. Läs mer på Skatteverket om vilka regler som gäller och vilka möjligheter du har.

Finns det möjlighet att teckna serviceavgift för fiber?

Serviceavgiften för fiber har tillfälligt pausat. Vi återkommer med mer information under 2024.

Hur ser tidsplanen ut för fiberprojekt i mitt område?

Under Pågående fiberprojekt kan du få information om hur det ser ut i just ditt område. Där finns information om de områden vi bearbetar, bygger och ansluter till fibernätet.

Kan jag köpa bredbandstjänster från er?

Nej. Vi erbjuder inga tjänster utan hänvisar istället till Stadsnätsportalen Kurbit.

Pågående projekt

Här nedan hittar du länkar och guider för pågående fiberprojekt.

Fiber

Pågående fiberprojekt

Här ser du alla våra pågående fiberprojekt. och kan söka efter just din by.

Fiber

Uppdatera dina kontaktuppgifter

Det är viktigt att vi har rätt kontaktuppgifter till dig inför fiberinstallationen.

Fiber

Välj tjänster i Stadnätsportalen

Med installerad fiber kan du välja bland olika tjänster, som bredband, tv eller annat.

Välj bland mängder av tjänster i Stadsnätsportalen

När du är inkopplad på vårt fibernät kan du välja bland ett stort utbud av välkända leverantörer – som erbjuder bredband, tv och andra digitala lösningar.

Redan ansluten? Koppla i så fall nätverkskabeln till datorn, öppna webbläsaren i datorn och beställ din tjänst direkt i Stadsnätportalen Kurbit.

9 steg till fiber

Steg 1

Förberedelser

När vi fått in din beställning och bekräftat att vi kommer att bygga fiber till ditt område påbörjar vi det förberedande arbetet med planering och tillstånd.

Steg 2

Information

Inför byggnationen skickar vi ut ett informationsbrev till alla i området. I brevet finns tidsplan för byggnationens olika steg samt kontaktuppgifter till projektledaren. 

Steg 3

Tomtprojektering

Du och projektör går igenom var grävning och håltagning ska ske på din fastighet. Du blir kontaktad för tidsbokning av vår projektör och behöver vara på plats. 

Steg 4

Grävning efter väg och mark

Första delen av grävningen handlar om att få fram fibern till ditt område. Här kan det ibland bli trångt efter vägar när vi arbetar och vi uppmanar er att passera oss med försiktighet.

Steg 5

Grävning på din tomt

Här är det viktigt att du meddelat oss och markerat ut eventuella egna kablar som gräsklippartråd innan grävning. Plattor och andra föremål ska vara bortplockade efter grävsträckan. 

Steg 6

Blåsning av fiber

Med hjälp av tryckluft blåser vi fibertrådarna fram till din fastighet. Trafiken i fibertrådarna sker genom ljussignaler – snabbt och framtidssäkert för att möta dina behov.

Steg 7

Installation i ditt hus

Här behöver vi komma in i huset och vi kontaktar dig för tidsbokning. När installationen är klar och aktiverad kan du beställa de tjänster du önskar via tjänsteportalen.

Steg 8

Faktura

Fakturan skickas efter utförd installation och du har 30 dagar på dig att betala den. Kom ihåg att meddela oss i god tid innan om du vill nyttja rot- och/eller rutavdrag. Vi sköter ansökningarna till Skatteverket.

Steg 9

Återställning

Grävning på din tomt återställs med det material vi grävt upp. Ytterligare återställning som grässådd ingår inte. Återställning av övrig väg och mark utförs när marken är torr nog. 

Checklista inför installation

Inför installationen av fiber i din bostad behöver du förbereda några saker. Kolla av punkterna i checklistan, så blir arbetet lättare.

  1. Har vi rätt kontaktuppgifter till dig? Annars kan du uppdatera dina kontaktuppgifter här.
  2. Behöver du hjälp med finansieringen av din fiberanslutning, kontakta din bank i god tid.
  3. Ta reda på vilka bindningstider du har hos befintliga tjänsteleverantörer, men säg inte upp dem innan du har fått ett installationsdatum från oss.
  4. Har du inte möjlighet att vara på plats vid installationen? Finns det i så fall någon annan, till exempel en granne, som du kan låna ut en nyckel till?   
  5. Vi grovåterställer din tomtmark när allt är klart. Kanske behöver du införskaffa matjord och/eller gräsfrö för att återställa den grävda sträckan till önskat skick?

Tillsammans för bygdens bästa investering

Kontakta oss


Adress:
Dala Energi AB
Postadress: Box 254, 793 26 Leksand

Kundservice: 0247-738 00

Epost: info@dalaenergi.se

Chatta med oss

Vi har just nu x pågående störningar i elnätet.

Ring 0247-738 99 vid strömavbrott.

Vid driftstörningar arbetar vi med att åtgärda felet så snabbt som möjligt. Har du viktig information som kan hjälpa oss att hitta och åtgärda felet ber vi dig kontakta oss via telefon.

Eller gå till sidan för avbrott.