– Kundkontakt står i vårt absoluta fokus. För att bli bättre på att snabbare kunna tillgodose kundernas önskemål har vi bland annat bytt ut vårt kund- och marknadssystem, rensat bort alla Excel-blad och knutit alla våra tjänster till ett och samma system, säger Joakim Berg, chef för verksamhetsstöd på Dala Energi.
– Våra kunder kan antingen ha köpt en, två, eller tre av våra tjänster och det är viktigt att alla våra medarbetare har tillgång till all information om dem.
Tre verksamheter
Dala Energi är ett bolag som levererar el, fiberuppkoppling och värme till sina kunder i kommunerna Leksand, Rättvik, Säter och Gagnef. Just med tanke på att man har tre affärer under ett och samma tak blir det ännu viktigare med en infrastruktur som förenklar för medarbetarna.
– Det är viktigt att vi hittar bra rutiner och i så stor utsträckning som möjligt minskar arbetsbördan för våra säljare genom att till exempel ha digitala kontrakt. På så sätt kan säljaren ägna sig mer åt att kvalitetssäkra våra produkter och vi får bättre kontroll. Många av de nya digitaliseringslösningarna som finns förenklar ju verksamhetsarbetet även om de från början kräver en förändring, säger Joakim Berg.
I förändringsarbetet på Dala Energi har man dock varit noga med att inte tumma på säkerhetsaspekten.
– I all vår verksamhet är säkerheten väldigt viktig; det ska vara säkert att använda olika system internt, men det är också en utmaning att se till att kunderna känner sig säkra på det vi gör, utan att vi tummar på användarupplevelserna.
Nytt och fräscht
Som exempel berättar Joakim Berg om när de byggde om sitt kontor i Leksand. Ut med sladdar, in med trådlöst; bort med vanliga storskärmar, in med kollaborativa enheter – det var enkla åtgärder som gav stor effekt.
– Bara det att ha mötessystem som alla är bekväma i att använda gör att vi kan dra ner på resekostnader och transporter och det blir lättare att planera, säger han.
Dala Energis digitaliseringsresa har pågått ett tag och än finns inget slut i sikte. Man har samlat på sig vad man kallar ett strukturkapital i hur det är att föra sina verksamheter närmare varandra.
Vad tittar ni på just nu?
– Det finns många intressanta spår. Vi tittar på lösningar för att förenkla våra montörer så att de snabbt på plats kan få checklistor och beställningar till sina arbetstelefoner samt underlätta för dem att dokumentera i fält.
– IoT är en annan del vi tittar närmare på. Som ett led i det arbetet kommer vi att under 2018 påbörja att byta ut våra elmätare till nya smarta mätare där vi tittar på att erbjuda kunderna ytterligare smarta tjänster. I ett längre perspektiv kommer förstås smarta städer på tal som är något som det pratas mer och mer om, och där vi kan försöka hitta sätt att ge mervärde till våra kunder när de är uppkopplade.
Intervjun gjordes av Tim Leffler på Voister, foto Dala Energi och finns publicerad här.