Nästa generations smarta elmätare – Dala Energi
Hoppa till innehåll

Nästa generations smarta elmätare

  • 3 min read

Nu införs nästa generations smarta elmätare i Sverige, ett projekt som förväntas pågå under de närmaste åren.

För Dala Energi innebär projektet innebär att vi kommer att byta ut samtliga av våra kunders elmätare, till nästa generations smarta mätare. För att vara förberedda inför de stora projektet, valde vi att inleda med ett pilotprojekt som bestod av 500 elmätare i Säters kommun. Pilotprojektet pågick runt årsskiftet 2018/2019. Därefter utvärderades projektet.

Genom pilotprojektet i Säter fick vi ta del av ovärderlig information av våra berörda kunder i projektet, och nu är vi i startgroparna för att dra igång. Jag hoppas att vi kommer dra igång på riktigt inom en månad, berättar Ola Björklund, arbetsledare för projektet.

Gruppen runt mätarbytesprojektet är ny och kommer att växa. Just nu består den alltså av Ola som agerar arbetsledare för projektet, och några eltekniker är nyanställda. Deras uppgift blir att besöka alla hushåll och byta ut gamla elmätare mot den nya.

Tesfai Rezene och Pontus Lindberg är två av elteknikerna som precis påbörjat mätarbyten, de befinner sig just nu i Östbjörka i Rättvik. I Hjortnäs gör Örjan Eriksson och Peter Blom samma sak (ej med på bild).

– Innan projektet kör igång på riktigt så byter vi ut elmätare i några utvalda områden. Det är elmätare som är gamla och den automatiska avläsningen inte fungerar som den ska, berättar Tesfai.

När projektet kör igång på riktigt kommer vi att följa en plan, formad efter pilotprojektets utvärdering där vi lyssnat på er kunder. Vi kommer att avisera via brev, och våra kunder kommer på ett enkelt sätt kunna byta tid om den givna tiden inte passar.

– Om det inte uppstår några problem vid mätarbytet så är det snabbt avklarat. Sitter mätaren på utsidan behöver inte ens kunden vara hemma. Vi behöver däremot bryta strömmen under ca 10 minuter, så därför är det bra att veta när vi kommer, och att inte ha till exempel diskmaskinen igång, berättar Ola.

Den nya mätaren har många fördelar, och kommer att innebära att vi kan leverera en bättre service och alltid veta hur kundens el-anläggning mår. Vi kommer till exempel veta om det blir strömavbrott till ditt hus så fort det händer, utan att du som kund behöver kontakta oss. År 2025 finns även ett krav på att alla elmätare ska kunna leverera ett timvärde, något som dagens elmätare inte kan leva upp till.

– Det känns kul och spännande att få vara med och bygga framtidens smarta elnät, berättar Pontus.

Här kan du läsa mer om mätarens alla fördelar. 

Tillsammans för bygdens bästa investering

Kontakta oss


Adress:
Dala Energi AB
Postadress: Box 254, 793 26 Leksand

Kundservice: 0247-738 00

Epost: info@dalaenergi.se

Chatta med oss

Vi har just nu x pågående störningar i elnätet.

Ring 0247-738 99 vid strömavbrott.

Vid driftstörningar arbetar vi med att åtgärda felet så snabbt som möjligt. Har du viktig information som kan hjälpa oss att hitta och åtgärda felet ber vi dig kontakta oss via telefon.

Eller gå till sidan för avbrott.