Felanmäl gatubelysning och strömavbrott– Dala Energi
Hoppa till innehåll

Felanmälan dygnet runt

Här kan du felanmäla trasig gatubelysning eller om du har strömavbrott. Om du har problem med ditt internet ska du höra av dig till din tjänsteleverantör.

Felanmäl trasig gatubelysning i Leksand och Rättvik

Gör så här för att rapportera gatubelysning som inte fungerar:

1. Fyll i formuläret så detaljerat som möjligt.
2. Bifoga gärna bilder och ange stolpnummer (finns på lampan).
3. Du kan även ringa vår kundkontakt på 0247-738 00 för att göra en anmälan.

Om du bor i Gagnefs eller Säters kommun är det dem du ska höra av dig till.

Hur ofta åtgärdar ni trasig gatubelysning?

Vi åtgärdar trasiga gatkampor en gång i månaden under den lite mörkare perioden, från september till början av mars. Vi tar även emot anmälningar om lutande stolpar. Dessa ärenden bedömer vi och om det inte är akut, åtgärdar vi dem en gång per år.

Vilka kommuners gatubelysning underhåller Dala Energi?

På uppdrag av kommunerna sköter vi underhåll av gatubelysningen i Leksand och Rättviks kommuner där vårt elnät går.

I Gagnef och Säter är det kommunerna själva som lagar lampor och sköter underhållet. Om du bor här gör du alltså felanmälan för gatubelysning till respektive kommun. 

Ska jag felanmäla trasig gatubelysning till er eller Trafikverket?

Vi har hand om underhållet för de flesta gatubelysningarna i Leksands och Rättviks kommun. Det finns dock vissa anläggningar som faller under Trafikverkets ansvar. Skulle det vara så att den lampa du rapporterar tillhör Trafikverket, kommer vi att vägleda dig till dem för vidare åtgärder.

Vid strömavbrott

Genom vår driftkarta kan du följa pågående elavbrott i realtid, för att ta reda på om din bostad är berörd.

När du är utan ström kan du göra felanmälan på telefon 0247-738 99 – dygnet runt.

Efter kontorstid kopplas samtalen vidare till vår externa larmcentral. Under kraftiga störningar kan det vara svårt att komma fram. Avvakta och prova igen.

Problem med internet?

Om du har problem med din uppkoppling mot fibernätet kontaktar du din tjänsteleverantör, till exempel Dalakraft, Telia eller Bahnhof.

Få direkt information via sms 
när din bostad är strömlös

När du är kund hos oss kan du få omedelbara sms-uppdateringar om strömavbrott i din bostad. Vi håller dig informerad från det ögonblick strömmen går till dess att den är återställd – inklusive uppdateringar och prognoser längs vägen.

För att ta del av denna service, lägger du till ditt telefonnummer på Mina Sidor. Så enkelt är det att hålla dig uppdaterad, även när strömmen är nere.

Tillsammans för bygdens bästa investering

Kontakta oss


Adress:
Dala Energi AB
Postadress: Box 254, 793 26 Leksand

Kundservice: 0247-738 00

Epost: info@dalaenergi.se

Chatta med oss

Vi har just nu x pågående störningar i elnätet.

Ring 0247-738 99 vid strömavbrott.

Vid driftstörningar arbetar vi med att åtgärda felet så snabbt som möjligt. Har du viktig information som kan hjälpa oss att hitta och åtgärda felet ber vi dig kontakta oss via telefon.

Eller gå till sidan för avbrott.