Reklamation
Om duniinte är nöjda med våra produkter eller tjänster tar vi varmt emot era synpunkter. Annars kan ni alltid lämna en reklamation.
När ni inte är nöjda med Dala Energi
Vi vill ständigt bli bättre och vi gör det genom att lyssna på er som kund. Om vi inte har lyckats leva upp till era förväntningar, ber vi er att kontakta vår kundservice.
Fortfarande inte nöjd? Skicka in en reklamation via formuläret nedan, så hör vi av oss.
Oberoende rådgivning
Om ni vill ha neutral rådgivning om energieffektivitet och jämförelseprofiler kan ni vända er till Leksands kommun, Rättviks kommun, Gagnefs kommun, Säters kommun eller Energimarknadsbyrån, som ger kostnadsfri rådgivning om el.
Tvistlösning
Om ni behöver hjälp med all lösa en tvist kan ni höra av er till dessa aktörer:
- Energimarknadsinspektionen (EI) övervakar el, naturgas och fjärrvärme för att säkerställa bästa funktion. De tar upp ärenden som gäller nätavgifter och leverans i elnätet.
- Allmänna reklamationsnämnden (ARN) löser tvister mellan företag och konsumenter kostnadsfritt och opartiskt.
- Ni kan även ta tvisten till allmän domstol om ni inte är nöjda med ARN:s beslut.
Era rättigheter
Enligt ellagen 18 §: elleverantörer och nätkoncessionshavare som träffar avtal med konsumenter ska på sina webbplatser lämna tydlig information om:
- konsumentens rättigheter
- hur konsumenten ska gå till väga för att lämna klagomål
- vilka organ konsumenten kan vända sig till för information eller tvistlösning
- oberoende användarrådgivning, där konsumenterna kan få råd om tillgängliga energieffektivitetsåtgärder och jämförelseprofiler.
Ersättning vid strömavbrott
Om ni har haft ett avbrott som varat minst tolv timmar eller som orsakat skada kan ni ha rätt till avbrottsersättning.
Skadeanmälan
Har något hos er gått sönder eller blivit förstört på grund av ett strömavbrott eller annan brist genom vårt elnät? Då kan ni ha rätt till ersättning i form av skadestånd.