Kundservice för företag – Dala Energi
Hoppa till innehåll

Vi är här för er

Har ni frågor eller behöver ni hjälp med något? Ni är alltid välkomna att höra av er till oss, så ska vi se till att lotsa er rätt.

Avvikande öppettider: Kundservice har stängt 24, 25, 26 och 31 december, samt 1 och 6 januari.

Kundkontakt & växel

Ni når oss via telefon eller e-post. Ni kan även välja att chatta direkt med oss eller fylla i formuläret nedan med ert ärende.

Telefon: 0247-738 00
E-post: info@dalaenergi.se

Chatten är stängd

Skicka in ert ärende här

Följ stegen i formuläret för att skicka in ert ärende till vår kundservice.

Öppettider

Helgfri måndag-fredag
08:00–21:00

Lördag & söndag
10:00–14:00

Vid strömavbrott på helger samt vardagar efter 17:00 får ni ringa 0247-738 99. Ni kommer då till vår externa larmcentral som kopplar samtalet vidare.

Övriga tjänster

Solceller

Solceller – så här går det till 

Att investera i solpaneler för er fastighet är både ekonomiskt och miljömässigt smart. Ni får er egen el, direkt från taket.

Trädfällning

Trädfällning

Ibland behöver ni som markägare fälla träd intill en elledning. Då är det alltid säkrast att beställa bevakning av oss.

Tillfällig elanslutning

Beställ byggström 

Planerar ni att bygga ett nytt hus eller arrangera evenemang? Då kan ni behöva tillfällig överföring av el eller fiber. 

Våra kontor

Besöksadress

Leksand

Övermovägen 15, 793 35 Leksand

Besöksadress

Rättvik

Riksvägen 15, 795 32 Rättvik

Besöksadress

Säter

Norrtullsvägen 11, 783 35 Säter

Vanliga frågor om elnät

Hur skaffar jag en tillfällig anslutning?

Planerar ni att bygga en ny fastighet eller arrangera evenemang? Då kan ni behöva tillfällig överföring av el, så kallad byggström. Tillfällig elöverföring gäller för kortare perioder, oftast inte längre än ett år. Läs mer om tillfällig el och gör din anmälan här.

Hur utökar jag mitt abonnemang?

Ifall du vill utöka ditt elnätsabonnemang behöver du kontakta en behörig elinstallatör. Tillsammans kartlägger ni vilka förutsättningar som finns för att utöka ditt abonnemang. 

Hur gör jag för att få en kabelanvisning?

Innan du sätter spaden i marken, låt oss hjälpa dig att undvika oönskade överraskningar. Så här enkelt får du en kabelanvisning:

  1. Anmäl ditt behov i tid: Gör din förfrågan via Ledningskollen väl i förväg innan ditt grävarbete ska starta. Vi skickar normalt ut kartor med våra ledningar markerade inom tre dagar.
  2. Fysisk anvisning på plats: Om du efter att ha fått kartan behöver någon att komma ut och visa ledningarna på plats, anmäl även detta genom Ledningskollen. Ge oss upp till fem arbetsdagar för att kunna planera och utföra denna service.
  3. Kostnadsfri service: Vi erbjuder ledningsanvisning kostnadsfritt om du anmäler minst fem arbetsdagar före önskat datum. Om anmälan sker senare tillkommer en avgift på 1 780 kr inklusive moms. Denna avgift gäller också om du behöver en ny anvisning på samma sträcka.
  4. Din anläggning, din ansvar: För ledningsvisning av din egen anläggning debiterar vi den faktiska kostnaden. Gränsen för din anläggning är vid den första anslutningspunkten.
  5. Gräv försiktigt: Om en kabel skadas på grund av grävarbete utan föregående kabelanvisning, kan du bli ersättningsskyldig.

Kom ihåg, en välplanerad kabelanvisning är grunden för ett säkert och effektivt grävarbete. Vi på Dala Energi är här för att stödja dig i ditt projekt.

Hur ger vi anställda åtkomst till Mina Sidor?

Som kund hos Dala Energi har ni tillgång till Mina sidor där ni kan följa er elanvändning på ett smart och enkelt sätt för samtliga av era anläggningar. Ni kan även se mätvärden för respektive anläggning. Mätvärdena kan ni exportera till excel för egen avstämning eller utskrift.

För att ge medarbetare åtkomst till Mina Sidor behöver firmatecknaren fylla i formuläret nedan:

Vanliga frågor om fibernät

Hur skaffar jag tillfällig fiber?

Med tillfällig fiberanslutning via Dala Energi säkerställer ni att ert event får en stabil och störningsfri uppkoppling. Kom ihåg att ansöka i god tid, för att vi ska kunna ta fram en teknisk lösning som är anpassad för just era behov. Läs mer om tillfällig fiber här.

Vad kostar en fibernätsanslutning?

Ordinarie pris är 35 960 kr exkl moms.

Vad ingår i kostnaden?

I anslutningsavgiften ingår markarbete på tomt samt installation av fiberkabel och en switch. Grävning på tomten utförs av vår entreprenör. Entreprenören ansvarar sedan för att färdigställa överlämningspunkten inne i bostaden, vilket består av inblåsning av fiber och installation av mediaboxen.

Vilka tjänsteleverantörer kan jag välja mellan?

Du hittar hela utbudet på Kurbits stadsnätsportal.

Tillsammans för bygdens bästa investering

Kontakta oss


Adress:
Dala Energi AB
Postadress: Box 254, 793 26 Leksand

Kundservice: 0247-738 00

Epost: info@dalaenergi.se

Chatta med oss

Vi har just nu x pågående störningar i elnätet.

Ring 0247-738 99 vid strömavbrott.

Vid driftstörningar arbetar vi med att åtgärda felet så snabbt som möjligt. Har du viktig information som kan hjälpa oss att hitta och åtgärda felet ber vi dig kontakta oss via telefon.

Eller gå till sidan för avbrott.