Stabil uppkoppling för er verksamhet – med fiber från Dala Energi
Hoppa till innehåll

Stabil uppkoppling –
med fiber från Dala Energi

Vi erbjuder ett snabbt och driftsäkert bredband för er verksamhet, via vårt fibernät som finns i Rättvik, Leksand, Gagnef och Säters kommun.

Fibernät från Dala Energi

Med vårt snabba och framtidssäkra fibernät har ni tillgång till tv, telefoni och alla andra tjänster som finns tillgängliga via internet.

Hur ansluter vi vår fastighet till ert fibernät?

Om er fastighet ligger i ett område där vi redan har fibernät är möjligheten stor att ansluta sig. Kontakta oss via formuläret så återkommer vi till er med era möjligheter.

Vi har fått erbjudande om att ansluta mig, men vill vänta. Går det?

När vi har en kampanj i ert område erbjuder vi anslutning till kampanjpris som möjliggör att resurser och personal används på ett kostnadseffektivt sätt..

Väljer ni att tacka nej till vårt kampanjerbjudande men kommer på senare att ni vill ansluta er, kan ni kontakta oss för att se era möjligheter samt aktuellt pris.

Hur ser tidsplanen ut för fiberprojekt i vårt område?

Under Pågående fiberprojekt hittar ni information om hur det ser ut i just ert område. Där finns information om de områden vi bearbetar, bygger och ansluter till fibernätet.

Kan vi köpa bredbandstjänster från er?

Nej. Vi erbjuder inga tjänster utan hänvisar istället till tjänsteportalen Kurbit.

Fiber

Behöver ni tillfällig fiber?

Vi kan ordna stabil uppkoppling till ert evenemang eller er byggnation.

Fiber

Vad kostar det?

Här hittar ni aktuella priser, villkor och instruktioner för fiberanslutning.

Fiber

Välj tjänster i Stadnätsportalen

Med installerad fiber kan ni välja bland olika tjänster, som bredband, tv eller annat.

Välj bland mängder av tjänster i Stadsnätsportalen

När ni är inkopplade på vårt fibernät kan ni välja bland ett stort utbud av välkända leverantörer – som erbjuder bredband, tv och andra digitala lösningar.

Redan ansluten? Koppla i så fall nätverkskabeln till datorn, öppna webbläsaren i datorn och beställ er tjänst direkt i Stadsnätsportalen Kurbits.

9 steg till fiber

Steg 1

Förberedelser

När vi fått in er beställning och bekräftat att vi kommer att bygga fiber i ert område påbörjar vi det förberedande arbetet med planering och tillstånd.

Steg 2

Information

Inför byggnationen skickar vi ut ett informationsbrev till alla i området. I brevet finns tidsplan för byggnationens olika steg samt kontaktuppgifter till projektledaren. 

Steg 3

Tomtprojektering

Ni och projektör går igenom var grävning och håltagning ska ske på er fastighet. Ni blir kontaktade för tidsbokning av vår projektör och behöver vara på plats. 

Steg 4

Grävning efter väg och mark

Första delen av grävningen handlar om att få fram fibern till ert område. Här kan det ibland bli trångt efter vägar när vi arbetar och vi uppmanar er att passera oss med försiktighet.

Steg 5

Grävning på er tomt

Här är det viktigt att ni meddelat oss och markerat ut eventuella egna kablar som gräsklippartråd innan grävning. Plattor och andra föremål ska vara bortplockade efter grävsträckan. 

Steg 6

Blåsning av fiber

Med hjälp av tryckluft blåser vi fibertrådarna fram till er fastighet. Trafiken i fibertrådarna sker genom ljussignaler – snabbt och framtidssäkert för att möta era behov.

Steg 7

Installation i er fastighet

Här behöver vi komma in i fastigheten och vi kontaktar er för tidsbokning. När installationen är klar och aktiverad kan ni beställa de tjänster ni önskar via tjänsteportalen.

Steg 8

Faktura

Fakturan skickas efter utförd installation och ni har 30 dagar på er att betala den. Kom ihåg att meddela oss i god tid innan om ni vill nyttja rot- och/eller rutavdrag. Vi sköter ansökningarna till Skatteverket.

Steg 9

Återställning

Grävning på er tomt återställs med det material vi grävt upp. Ytterligare återställning som grässådd ingår inte. Återställning av övrig väg och mark utförs när marken är torr nog. 

Checklista inför installation

Inför installationen av fiber i din bostad behöver ni förbereda några saker. Kolla av punkterna i checklistan, så blir arbetet lättare.

  1. Har vi rätt kontaktuppgifter till er? Annars kan du uppdatera era kontaktuppgifter här.
  2. Behöver ni hjälp med finansieringen av er fiberanslutning, kontakta er bank i god tid.
  3. Ta reda på vilka bindningstider ni har hos befintliga tjänsteleverantörer, men säg inte upp dem innan ni har fått ett installationsdatum från oss.
  4. Har ni inte möjlighet att vara på plats vid installationen? Finns det i så fall någon annan som kan vara det?   
  5. Vi grovåterställer er tomtmark när allt är klart. Kanske behöver ni införskaffa matjord och/eller gräsfrö för att återställa den grävda sträckan till önskat skick?

Tillsammans för bygdens bästa investering

Kontakta oss


Adress:
Dala Energi AB
Postadress: Box 254, 793 26 Leksand

Kundservice: 0247-738 00

Epost: info@dalaenergi.se

Chatta med oss

Vi har just nu x pågående störningar i elnätet.

Ring 0247-738 99 vid strömavbrott.

Vid driftstörningar arbetar vi med att åtgärda felet så snabbt som möjligt. Har du viktig information som kan hjälpa oss att hitta och åtgärda felet ber vi dig kontakta oss via telefon.

Eller gå till sidan för avbrott.