Faktureringsuppgifter och er faktura – Dala Energi
Hoppa till innehåll

Allt om fakturering

Det ska vara smidigt med fakturor – både att få från oss och skicka till oss. Här hittar ni information om era fakturor samt hur ni skickar faktura som leverantör.

Välj hur ni vill betala er faktura

1. Autogiro
Med autogiro blir betalningen av era återkommande räkningar smidig. Betalningen sköts automatiskt och alltid i tid, så ni kan känna er trygga med att allt är betalt på rätt dag. Ni anmäler autogiro på Mina Sidor.

2. E-faktura
Med e-faktura får ni era räkningar direkt i er internetbank – enkelt och miljövänligt.

För att skaffa e-faktura loggar ni in på er internetbank och söker efter information om e-faktura. Välj sedan att godkänna Dalakraft som mottagare. Efter detta kommer ni att kunna godkänna er betalning varje månad – direkt i internetbanken.

3. Mejlfaktura
Om ni vill ha fakturan skickad till er mejl uppger du en mejladress i formuläret nedan.

Kom ihåg att uppdatera mejladressen hos oss om den ändras! Det gör ni genom att fylla i formuläret med den nya mejladressen.

För leverantörer

  1. Vi tar enbart emot elektroniska fakturor
    Vi tar ej längre emot pappersfakturor som ett led i vårt hållbarhetsarbete.
    Observera att vi heller inte accepterar skannade pdf-fakturor.
  2. Alla fakturor måste vara märkta
    Alla fakturor måste märkas med antingen Arbetsorder-id eller Ansvar-id. I tabellen nedan framgår vilken fakturareferens som gäller för vilket Dala Energi-bolag. Vid frågor, hör av dig till din kontaktperson på Dala Energi. 
  3. En faktura per PDF-fil och epost
    Tänk på att skicka varje faktura separat.

Fakturor som inte uppfyller dessa krav kan ej behandlas och kommer att återsändas.

Fakturor till Dala Energis bolag

BolagOrg.nrGLN-nrE-post för pdfFakturareferens (obligatorisk)
Dala Energi AB556000-93747365560009379 INX9172-001@pdf.scancloud.seArbetsorder id (8 siffror)
Dala Energi Elnät AB556166-77587365561667752INX9172-004@pdf.scancloud.seAnsvar (3 siffror)
Dala Energi Fibernät AB556589-30467365565893041INX9172-003@pdf.scancloud.seAnsvar (3 siffror)
Dala Energi Kraftproduktion AB556803-91917365568039194INX9172-002@pdf.scancloud.seAnsvar (3 siffror)

Vanliga frågor

Varför står det ”elöverföring” på fakturan?

På er faktura från Dala Energi innebär ”elöverföring” en del av nätavgiften för den el som transporteras till er. Ert nätavtal med oss består av två delar, oavsett var ni befinner dig:

  1. Abonnemangsavgiften: en fast avgift som säkerställer att ni har tillgång till elnätet och kan använda el när det behövs.
  2. Elöverföringsavgiften: en rörlig avgift som baseras på mängden el som faktiskt förbrukas i ditt hushåll. Den täcker kostnaden för att föra över elen från våra anläggningar till er fastighet.
Varför kommer vår faktura från Dalakraft?

Vi på Dala Energi har valt att samfakturera med Dalakraft för att göra det enklare för er som kund. Om ni har elnät från oss och elhandel från Dalakraft, får ni allt på en och samma faktura.

Skulle ni välja en annan elhandlare än Dalakraft får ni två fakturor: en för elhandeln från er valda leverantör och en för elnätet från Dalakraft, som hanterar faktureringen åt oss.

Leverantör: Vi har ingen lösning för e-fakturor

Har ni ingen lösning för att skicka e-faktura idag eller behöver ni stöd för att komma i gång? Kontakta då vår samarbetspartner, InExchange: inexchange.se/leverantor

Faktura från Dalakraft

Som kund hos Dala Energi kommer era fakturor från Dalakraft. Det beror på att vi har valt att samfakturera med Dalakraft – för att göra det enklare för er som kund. Om ni har elnät från oss och elhandel från Dalakraft, får ni därmed allt på en och samma faktura.

Hitta era fakturor

Ni hittar era aktuella och tidigare betalda fakturor genom att logga in via bank-id på Dalakraft.

Se er förbrukning

För att ta del av verksamhetens elförbrukning loggar ni in på Mina Sidor.

Tillsammans för bygdens bästa investering

Kontakta oss


Adress:
Dala Energi AB
Postadress: Box 254, 793 26 Leksand

Kundservice: 0247-738 00

Epost: info@dalaenergi.se

Chatta med oss

Vi har just nu x pågående störningar i elnätet.

Ring 0247-738 99 vid strömavbrott.

Vid driftstörningar arbetar vi med att åtgärda felet så snabbt som möjligt. Har du viktig information som kan hjälpa oss att hitta och åtgärda felet ber vi dig kontakta oss via telefon.

Eller gå till sidan för avbrott.