HÅK-Hästberg, Åkersbodarna, Kråkbodarna – Dala Energi
Hoppa till innehåll
Pågående projekt

HÅK-Hästberg, Åkersbodarna, Kråkbodarna

Planerad projektstart

2017-11-20

Planerad projektslut

2019-12-30

Projektledare

Namn:
Christer Nilsson
E-post:

Projektstatus

Driftsatt

Projektinformation

Kampanjen är avslutad och området är driftsatt. Bor du i detta område men saknar fiberanslutning, kontakta kundtjänst på 0247-738 00 eller info@dalaenergi.se

2019-12-13 Vi kommer att hänga luftopton norr om Molnbyggen innan jul och dessa kunder installeras under januari. Söder om sjön hänger vi i januari februari. Kontakt kommer att tas innan installation.

2019-08-29 Arbeten i projektet pågår. Det återstår dock en del jobb runt södra molnbyggen och norra molnbyggen men så snart det är klart kommer ni att bli kontaktade för installation av fiberanslutningen. Ni i Kråkbodarna kommer bli kontaktade i närtid för installation.

2019-06-28 Schaktarbetena i projektet är i stort sett klara. Vi kommer påbörja installationer av kvarstående kunder efter semestern ca V35.

2019-06-04 Arbeten pågår fortfarande. Installationer beräknas påbörjas efter semestern.

2019-04-16 Nu återupptar vi schaktarbetena i Kråkbodarna och runt Molnbyggen.

2019-03-14 Ett fåtal installationer i Hästberg och Åkersbodarna kvarstår. Ni som har fått kabel framblåst i rören till huset blir kontaktade för installation. En del kunder har vi inte kunnat blåsa ut kabel till då det har frusit fast i slangarna. Dom får vi vänta med tills det blir mildare väder och tjälen går ur. Kråkbodarna återupptas i vår.

2019-02-08 Arbeten med skarvning och installationer pågår. Installationer i Hästberg och delvis Åkersbodarna kommer att dröja då vi har problem med åtkomst till skarvbrunnar som lades ner i tidigare projekt.

2018-12-14 Arbeten men kabelblåsning och svetsning i markskåp påbörjas V51 och kommer fortsätta efter julledigheten. Installationer kommer att ske efter årsskiftet.

2018-11-16 Schakten pågår och är snart avslutat i Hästberg och Åkersbodarna. Arbeten med blåsning av kabel och skarvning i skåp kommer påbörjas i nov-dec. Målsättningen är att vi hinner påbörja kundinstallationer i år och färdigställa under vintern i Hästberg och Åkersbodarna. Alla kunder kommer inte hinna installeras under vintern och de kunder som berörs har fått ett brev hemskickat där vi informerar att de blir installerade till våren och sommaren. I Kråkbodarna, Mörkängarna och delar av Molnbyggen kommer vi inte hinna bli klara med schakten i år. Detta innebär att installationerna kommer att senareläggas till våren då vi grävt klart.
2018-10-16 Äntligen har vi kommit igång med schakterna längs gatorna i Åkersbodarna. Tomtschakter har också startat och vi kommer att försöka hinna med alla i år. Schaktarbeten ute längs gatorna pågår så länge vädret tillåter. Ett antal markavtal är ännu inte inskickade och vi önskar att ni returerar dessa så snart som möjligt.
2018-10-05 Schaktarbeten påbörjas under V41 i Åkersbodarna och några veckor senare fortsätta med Hästberg.
2018-09-04 Arbetet med markavtal har tagit längre tid än väntat och vi jobbar fortfarande med att få in alla avtal. Målsättningen är att schaktarbeten påbörjas i september.
2018-07-11 Nu har vi genomfört byggmötet och här kommer en kort sammanfattning:
Arbetet med tillstånd och markavtal pågår för fullt. Berörda markägare har fått avtal hemskickade. Schaktarbeten planeras att starta i Augusti/September och hålla på hela hösten/vintern. Installationer kommer att påbörjas i sen höst/vinter med start i Hästberg och Åkersbodarna. Kråkbodarna kommer vi ta sist då det återstår mycket schaktarbeten där.

Informationen uppdaterad

2023-06-30 11:38

Dokumentation

Europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling Finansieras av Europeiska Unionen - NextGenerationEU

Tillsammans för bygdens bästa investering

Kontakta oss


Adress:
Dala Energi AB
Postadress: Box 254, 793 26 Leksand

Kundservice: 0247-738 00

Epost: info@dalaenergi.se

Chatta med oss

Vi har just nu x pågående störningar i elnätet.

Ring 0247-738 99 vid strömavbrott.

Vid driftstörningar arbetar vi med att åtgärda felet så snabbt som möjligt. Har du viktig information som kan hjälpa oss att hitta och åtgärda felet ber vi dig kontakta oss via telefon.

Eller gå till sidan för avbrott.