Kent Byman, marknadschef på Dala Energi, berättar att under hösten 2014 påbörjades arbetet med affärsstrategi, prismodell och rekrytering av säljare. -Vid årsskiftet bytte Stadsnät namn till Fibernät och blev ett eget aktiebolag. Detta möjliggör att vi kan få externa finansiärer att gå in i bolaget samt en rad andra fördelar som vi bedömde var bra för utvecklingen. Tydlighet och enkelhet är det genomgående budskapet i marknadsföringen. Dala Energi Fibernät är ett privatägt och affärsdrivet bolag som verkar på en konkurrensutsatt marknad. Det innebär att man alltid måste se till lönsamheten i projekten.
-Det ska vara enkelt att tacka ja till vårt erbjudande. Det är valfrihet i hur du vill finansiera startkostnaden som är 24 995 kr. Vi erbjuder en komplett installation, från väggen ut i vägen och ut i världen. I vårt marknadsmaterial berättar vi om varför man ska ha fiber, nyttan med fiber och de tjänster som kan kopplas till, fortsätter Kent Först ut i år att få erbjudanden är gamla- och nya Käringberget i Leksand och de följs snabbt av fler områden och orter. Bara i Leksand är det ca 2 500 hushåll som kommer få ett erbjudande från Dala Energi Fibernät under de närmaste två åren. Motsvarande siffror för Rättvik är ca 1 800 st, Gagnef ca 1 400 st och Säter ca 950 hushåll.
Dala Energi Fibernät följer en urvalsprocess med en rad olika faktorer som gör att de prioriterar ett område. Det är bland annat intresset i området, synergieffekter med elnät och andra kommunala infrastrukturbolag samt konkurrenssituationen för att nämna några.
-Vi arbetar ständigt med att se över denna process och har nu lagt en plan för var vi går ut och erbjuder fiberanslutning för åren 2015 och 2016. På grund av just urvalsprocessen kan vi inte lova när vi kommer till andra områden som inte är aktuella för stunden. Vi vill helt enkelt inte lova för mycket, fortsätter Kent som hoppas att många väljer att ansluta sig. Mer information om erbjudandet och de aktuella områdena finner du på dalaenergi.se/fibernat