Förståelse för intäktsramen
Med intäktsram avses de samlade intäkter ett elnätföretag får ta ut från sina kunder under tillsynsperioden. Intäktsramen ska säkerställa att nätföretagen får en skälig kostnadstäckning och en rimlig avkastning på investerat kapital.
Intäktsramen för RP4 uppgår i beslutet till i snitt 335 mkr/år i 2022 års prisnivå. Vilket kan jämföras mot intäkter under 2022 som uppgick till 252 mkr. För 2023 uppgår intäkterna preliminärt till 285 mkr.
Intäktsramen för tillsynsperioden 2020-2023 (RP3 – regleringsperiod 3) uppgick till i snitt 214 mkr/år i 2018 års prisnivå. Intäktsramen för period 2020-2023 (RP3) är överklagat och enligt kammarrättens dom från 16 juni 2022 skall Ei fastställa nya intäktsramar för de företag som överklagat intäktsregleringen för tillsynsperioden 2020–2023, vilket ännu inte har meddelats.
Nuanskaffningsvärdet (NUAK) uppgår för RP4 till 4 047 mkr i 2022 års prisnivå, vilket kan jämföras med för RP3 till 2 665 mkr i 2018 års prisnivå.
Ålderjusterat nuanskaffningsvärdet uppgår i snitt för RP4 till ca 1 797 mkr i 2022 års prisnivå, vilket kan jämföras med för RP3 till ca 1 155 mkr i 2018 års prisnivå.
Real kalkylränta före skatt är i beslutet fastställd till 4,53 %.
Vd:s sammanfattade kommentarer till beslutet
– Dala Energis prispolicy är grundad på principerna om skäliga, objektiva och icke-diskriminerande elnätsavgifter. Vårt mål är att kontinuerligt sträva efter att distribuera el med hög tillförlitlighet och på ett långsiktigt hållbart sätt. Genom att ständigt förbättra vår verksamhet, är vi engagerade i att leverera en av Sveriges mest prisvärda elnätstjänster.
Vi är fast beslutna att vara långsiktiga i vår prissättning och att ha en stabil prisutveckling, där vi ansvarsfullt utnyttjar de beslutade intäktsramarna. Vilket i praktiken innebär att vi utnyttjar beslutad intäktsram under kommande åtta år med en långsiktig stabil prissättning, berättar Bengt Östling, vd Dala Energi.
Dala Energis åtagande för skäliga och hållbara elnätstjänster
En objektiv och långsiktig intäktsreglering med tydliga incitament att effektivisera och utveckla elnätsverksamheten är avgörande för en hållbar samhällsutveckling.
– Sammantaget är Ei:s beslut för perioden 2024-2027 en rimlig avvägning, även om man önskar sig mer i långsiktiga incitament för att effektivisera elnätsverksamheten. Detta för att skapa drivkrafter till samarbeten och strukturutveckling inom elnätsbranschen som långsiktigt gynnar samhället, kunder, ägare och medarbetare.
Även om beslutet är en rimlig avvägning så finns det detaljer som oroar inför framtiden, där beräkningen av kalkylräntan inte på ett rimligt sätt hantera osäkerhetsfaktorer som bland annat för extern finansiering och regulatoriska risker, vilket innebär en underkompensering. Ei anser att dagens beräkningsmetod som är kapacitetsbevarande å andra sidan överkompenserar elnätsföretagen och vill därför byta metod. Ett metodbyte skulle innebära att incitamentet att bedriva en effektiv förnyelse och utveckling av elnätet försvinner, vilket vore mycket olyckligt när vi nu står inför en elektrifieringsvåg och bygger ett helt nytt modernt elsystem.
Sammantaget har vi nu en rimlig avvägning, det absolut viktigaste just nu är att det finns långsiktiga incitament för att utveckla och effektivisera elnätsverksamheten för att fortsätta bygga ett hållbart samhälle avslutar Bengt Östling.