Bakgrund
Elleviokoncernen, genom Ellevio Holding 1 AB, offentliggjorde i den 2 april 2024 ett offentligt uppköpserbjudande till aktieägarna i Dala Energi AB (publ) (”Dala Energi”) avseende samtliga aktier i Dala Energi (”Erbjudandet”). Dala Energis aktier är upptagna till handel på Nasdaq First North Growth Market.

För att säkerställa en objektiv utvärdering av Erbjudandet har styrelsen utsett Åke Söderman, Susanne Löfås Hällman, Anders Jonsson och Karl-Erik Hagström till en oberoende budkommitté.

Jonny Jones, Sebastian Larsson, Fredrik Jarl, Sofia Liljeblad och Erik Olsson har anmält potentiella intressekonflikter och deltar därför inte i denna kommitté.

Den oberoende budkommitténs uppdrag
Budkommittén kommer noggrant att utvärdera Erbjudandet och offentliggöra sin uppfattning i enlighet med punkt II.19 i Aktiemarknadens självregleringskommittés Takeover-regler för vissa handelsplattformar från den 1 januari 2024. Deloitte har anlitats som en oberoende finansiell rådgivare för att genomföra en värdering och utfärda ett utlåtande angående skäligheten av Erbjudandet.

Utlåtandet kommer att ligga till grund för budkommitténs uttalande avseende Erbjudandet och offentliggöras i samband med uttalandet för att ge aktieägarna en oberoende och transparent grund för deras beslut.

Den oberoende budkommittén planerar att offentliggöra sitt uttalande den 6 maj 2024.

Den oberoende budkommittén genom
Åke Söderman