-På mina egna och styrelsens vägnar vill jag uttrycka stor uppskattning för den utveckling av Dala Energi som Hans Bywall tillsammans med den övriga organisationen, åstadkommit under Hans nästan tio-åriga period som VD i företaget. Energimarknaden och marknaden för fibernät genomgår en stark utvecklingsfas och den position vi uppnått, är en utmärkt grund för nästa fas av Dala Energis utveckling under ledning av kommande VD”, säger styrelseordförande Åke Söderman.

-Jag känner att det uppdrag jag fick 2006 när jag tillträdde som VD i dåvarande Leksand-Rättvik Energi var att genomföra samgående med Gagnefs Elverk, utveckla en strategi för bredband/fiberutbyggnad, få ordning på fjärrvärmeverksamheten, nu är genomförd. Vi har dessutom förvärvat Elnätet i Säters kommun och varit aktiva i omstruktureringen av Dalakraft. Omsättningen har ökat från drygt 100 Mkr till närmare 250 Mkr. Vi har genomfört en notering på Alternativa aktiemarknaden och gjort en nyemission. Allt detta har varit möjligt tack vare kompetenta och engagerade medarbetare. Tiden är nu mogen för mig att gå vidare i min utveckling och lämna över till en ny kraft att fortsätta utvecklingen av Dala Energi”, säger Hans Bywall.

Styrelsen för Dala Energi kommer snarast att inleda en rekryteringsprocess för att hitta en efterträdare till Hans. Tillsvidare kvarstår Hans Bywall som VD.