– Vi välkomnar Dala Energi som avtalspartner och ser fram emot att tillsammans utveckla en tjänst som kommer utveckla våra styrtjänster och erbjuda Dala Energis slutkunder en helhetslösning, säger Victor Berling projektledare Ngenic.

Med avtalet kommer ett pilotprojekt inledas för att tillsammans med tjänster i form av Ngenic Tune och Track erbjuda optimering av kundernas totala elförbrukning. Utöver värmestyrning kommer utveckling av styrning för laddboxar.

– Vi brinner för bygdens utveckling. Därför är vi glada över ett samarbete som i förlängningen kommer att leda till att vi utvecklar en tjänst som kommer att vara till stor nytta för alla våra kunder. Vi ser även fram emot att, genom pilotprojektet, involvera våra kunder, för värdefulla synpunkter inför lanseringen. Pilotgruppen kommer att få inverkan på slutprodukten, säger Magnus Hedgården, Affärsutvecklare, Projektledare Smart Bygd Dala Energi.

Samarbetet är ett steg på vägen mot att kunna erbjuda en helhetslösning för energibolag och slutkunder. Allt för att kunna få ännu mer flexibilitet i näten. Något som alla tjänar på i längden, kunderna som sparar energi och pengar, elnätet som effektiviseras, och miljön genom att undvika dyra timmar med importerad kraft som ofta inte är fossilfri. Dala Energi kommer att inleda sökandet av pilotkunder redan under våren.

FÖR YTTERLIGARE INFORMATION, VÄNLIGEN KONTAKTA

MAGNUS HEDGÅRDEN, PROJEKTLEDARE
Mail: magnus.hedgarden@dalaenergi.se

BJÖRN BERG, VD