Från tickets till stora projekt – Tobias om sin roll som fibertekniker – Dala Energi
Hoppa till innehåll

Från tickets till stora projekt – Tobias om sin roll som fibertekniker

  • 5 min read

Tobias Nilsson arbetar som fibertekniker på Dala Energi och har varit en del av Dala Energi sedan september 2022. Stationerad i Rättvik ser han till att bygden får stabila och fungerande fiberanslutningar. Hans vardag är fylld av variation och teknik, med allt från felanmälningar till större fiberprojekt.

Tobias hanterar dagligen så kallade tickets – felanmälningar som skickas från supporten på Kurbit i Malung till Dala Energi. När en kund ringer sin tjänsteleverantör och rapporterar ett problem, utreds det först av tjänsteleverantören och skickas sedan till supporten om felet ligger på fibernätet. Här tar Tobias och hans kollegor vid.

– Ofta är det enkla problem som att byta en trasig CPE (nätverksenheten). Vi har tre dagar på oss att lösa felen, säger Tobias. Utöver felanmälningar arbetar Tobias också med omblåsning av fiber när kablar skadats.

– Om en kabel går sönder, exempelvis på grund av en grävskada eller djur som gnager på den, blåser vi in en ny kabel med hjälp av tryckluft. Det är ett arbete som kräver precision och ibland även grävarbete.

Fibernätsavgift – trygghet och snabbare service

En annan viktig del av Tobias arbete är att hantera kunder som har fibernätsavgift. En av de största fördelarna med fibernätsavgiften är den trygghet det ger kunderna, både ekonomiskt och praktiskt. Tobias beskriver hur avgiften täcker kostnaden för skador på fibernätet och ger snabbare service.

– Om fibern går sönder, till exempel om en mus gnager på kabeln eller om en kund av misstag skadar kabeln vid en renovering, står vi för reparationen utan att det blir en extra kostnad för kunden. Utan ett fibernätsavtal kan det bli dyrt att laga fibern, men med avgiften är det redan inkluderat.

Han nämner även att fibernätsavgiften täcker flytt av anslutningsutrustningen, exempelvis om en kund ska bygga om hemma.

– Många kanske inte tänker på det, men om man ska renovera ett badrum och behöver flytta utrustningen kan det bli en stor kostnad. Med avgiften ingår detta, vilket gör att kunder slipper oroa sig.

Tobias rekommenderar alltid kunder att teckna fibernätsavgift.

– Det kostar bara 40 kronor i månaden, och det är en liten summa jämfört med vad en större skada eller flytt skulle kunna kosta utan avtalet. Vi ser ofta att kunder som inte haft avtalet ångrar sig när något händer.

Större projekt och nattarbete

Tobias berättar om ett av de större projekten han varit involverad i, som nyligen avslutades i Leksand vid Tre Kullor. Projektet handlade om att flytta en site från en nätstation för att ge plats åt elnätets utrustning.

– En site är som ett litet hus där vi har all aktiv utrustning, som switchar och kablar. Det är där internet fördelas vidare till kunderna. Tidigare hade vi utrustningen i en nätstation, men vi behövde flytta den för att frigöra utrymme åt nätets behov.

Projektet tog över ett år att slutföra och krävde noggrann planering. Tobias minns särskilt nätterna när fiberkablarna skulle skarvas.

– Vi jobbade tre till fyra nätter i rad för att undvika längre avbrott för kunderna. Det är utmanande att arbeta nattetid, men det är också lite spännande. Man måste tänka snabbt och noggrant eftersom allt måste vara klart innan morgonen.

Trots att nattjobb kan vara krävande tycker Tobias att det är en givande del av jobbet.

– Det är kul att arbeta i större projekt. Man får använda hjärnan, lösa problem och se hur allt faller på plats. När det är klart och allt fungerar som det ska för kunderna, då känns det verkligen värt mödan.

En digital framtid med Kurbit

Som fibertekniker arbetar Tobias också nära Kurbit, samverkansbolaget mellan stadsnäten i Falun, Borlänge, Leksand, Rättvik, Säter, Gagnef, Hedemora och Malung-Sälen.

– Kurbit gör att vi kan samarbeta bättre med andra nät och tjänsteleverantörer. Systemet ger oss bättre verktyg för felsökning, som att se ljusvärden och förstå var problemen ligger.

Idag når Kurbit 60 000 kunder via ett stort sammankopplat fibernät. Tack vare det samarbetet kan Tobias och hans kollegor leverera en framtidssäker infrastruktur till bygden.

Fibergruppen samlas – effektivare för alla

Från den 1 december kommer hela fibergruppen att arbeta från en gemensam enhet. Tobias ser fram emot förändringen.

– Det kommer att göra vårt arbete smidigare och minska resor mellan olika orter. Vi kan fördela arbetsuppgifter snabbare och effektivare, vilket också kommer att gynna kunderna.

Internet viktigare än el?

En observation Tobias gjort i sitt arbete är hur viktig internetuppkopplingen är för många.

– Intressant nog märker man att toleransen för avbrott i internet är mycket lägre än för el. Kunder ringer in och säger att de inte har internet, och när man påpekar att de också saknar ström blir de nästan förvånade. Internet är verkligen något vi tar för givet idag.


Fakta: Fibernätsavgift

  • Snabbare felhantering – åtgärdas inom två dagar.
  • Kostnaden för reparationer, som skador på fiberkabeln, ingår.
  • Flytt av CPE (kundplacerad utrustning) ingår inom en viss radie.
  • Kostar 40 kronor per månad och ger trygghet och lägre kostnader på sikt.
  • Läs mer om fibernätsavgiften här

Fakta: Kurbit

  • Ett samverkansbolag mellan stadsnäten i Falun, Borlänge, Leksand, Rättvik, Säter, Gagnef, Hedemora och Malung-Sälen.
  • Kurbit är den största kommunikationsoperatören i Dalarna och når 60 000 kunder via ett sammankopplat fibernät.
  • Nätet ägs av Falu Energi & Vatten, Borlänge Energi, Dala Energi, Hedemora Energi och Malungs Elnät.
  • Arbetar för att ge kunderna en framtidssäker digital infrastruktur med ett brett utbud av tjänster.

Tillsammans för bygdens bästa investering

Kontakta oss


Adress:
Dala Energi AB
Postadress: Box 254, 793 26 Leksand

Kundservice: 0247-738 00

Epost: info@dalaenergi.se

Chatta med oss

Vi har just nu x pågående störningar i elnätet.

Ring 0247-738 99 vid strömavbrott.

Vid driftstörningar arbetar vi med att åtgärda felet så snabbt som möjligt. Har du viktig information som kan hjälpa oss att hitta och åtgärda felet ber vi dig kontakta oss via telefon.

Eller gå till sidan för avbrott.