Nya allmänna avtalsvillkor för elnät gäller från 2026-01-01 – Dala Energi
Tillbaka till start

Hoppa till innehåll

Nya allmänna avtalsvillkor för elnät gäller från 2026-01-01

  • 2 min read

Från och med den 1 januari 2026 börjar nya allmänna avtalsvillkor för elnät att gälla. För dig som kund innebär det ingen förändring av dina elnätsavgifter.

De nya villkoren har tagits fram av Energiföretagen Sverige tillsammans med Konsumentverket. Syftet är att säkerställa att du som kund får tydliga och rättvisa villkor i ditt elnätsavtal. Den senaste större revideringen av villkoren gjordes 2012, och den nya versionen speglar uppdaterad lagstiftning och förändrade begrepp sedan dess. I de allmänna avtalsvillkoren finns regler kring till exempel mätning, fakturering, ångerrätt och avstängning.

Det här är de viktigaste förändringarna

  • De nya villkoren gäller inte konsumentens eventuella inmatning till elnätet.
  • Konsumenten är skyldig att på elnätsföretagets begäran styrka sin identitet vid avtalstecknande och uppsägning av elnätsavtalet.
  • Elnätsföretagets godkännande krävs för anslutning av produktions- och energilagringsanläggningar.
  • Minimiersättningen vid fel i samband med flytt eller leverantörsbyte höjs från 100 kr till 200 kr.
  • Anläggningsinnehavaren ansvarar för att anläggningen är säker och används på ett säkert sätt.
  • Konsumenten ansvarar för att huvudsäkringen möter de behov som finns, och att installationen i anläggningen stämmer överens med vad som avtalats och faktureras.
  • Väsentliga förändringar av konsumentens anläggning måste föranmälas, till exempel installation av fast ansluten laddbox, solceller eller spabad.
  • Elnätsinstallationer som ska färdiganmälas får inte driftsättas utan elnätsföretagets godkännande.
  • Det är konsumentens ansvar att bekosta, installera, underhålla och förnya mätartavla, mätarskåp och mätarledningar.

De nya avtalsvillkoren för elnät hittar du här.

Har du frågor är du alltid välkommen att kontakta vår kundservice på 0247-738 00, mail info@dalaenergi.se eller via dalaenergi.se/kundservice.

Med vänlig hälsning, Dala Energi

Tillsammans för bygdens bästa investering

Kontakta oss


Adress:
Dala Energi AB
Postadress: Box 254, 793 26 Leksand

Kundservice: 0247-738 00

Epost: info@dalaenergi.se

Chatta med oss

Vi har just nu x pågående störningar i elnätet.

Ring 0247-738 99 vid strömavbrott.

Vid driftstörningar arbetar vi med att åtgärda felet så snabbt som möjligt. Har du viktig information som kan hjälpa oss att hitta och åtgärda felet ber vi dig kontakta oss via telefon.

Eller gå till sidan för avbrott.