dala-energi-startbild-2500

Stäng Uppdaterad info ang strömavbrotten

Uppdatering 20171201 kl 14:00

Vi arbetar nu med efterdyningarna av senaste dagarnas avbrott och arbetar förebyggande. Vi kommer nu behöva bryta strömmen i korta perioder i Säter för att ta ner träd som kan komma att ge oss störningar i vårt arbete.

Vi har under dagen helikopterbesiktigat området i Säter, och för våra kunders trygghet har vi tillsatt en förstärkt beredskap under helgen för eventuella ytterligare avbrott.


Uppdatering 20171130 kl 19:15
Efter ett intensivt arbete under tuffa förhållanden kan vi nu med glädje meddela att alla våra kunder har ström igen. Det har varit dagar och timmar där vår personal ibland känt en hopplöshet över vädrets makter som vi inte kunnat råda över och människor ifrån vår bygd som med stort mod utsatt sig för stora risker med fallande träd i natten och gryningens mörker.

Imorgon kommer vi att ha cirkulerande helikoptrar i trakterna runt Säter, vi kommer nu att från ovan inspektera ledningar för att försöka att förebygga ytterligare avbrott.

Vi vill tacka alla våra kunder för det stora tålamod som visats under dessa dagar och även till våra hjältar, vår personal och våra leverantörer, som med outtröttlig energi kämpat på mot ett gemensamt mål och med ömsesidiga krafter. Vi vill även rikta ett stort tack till media som hjälpt oss att rapportera för att på alla sätt nå ut till samtliga boende i bygden med information.



Uppdatering 20171130 kl 07:40

Vi har kämpat på under natten med avbrotten i Säter. Runt 3-tiden drabbades vi dessutom av ett större avbrott i Djura där ca 1 000 kunder blev drabbade. Detta lyckades vi åtgärda och nu återstår problemen i Säter där vi just nu har 49 kunder som fortfarande saknar el och där vi nu satt in extra resurser.

Vi återkommer under dagen med ytterligare information.



Uppdatering 20171129 kl 23:30

Vi fortsätter att kämpa med strömavbrotten i Säterområdet. Dessvärre har vi nu störningar i Djurmo i tillägg. I skrivandets stund är ca 770 kunder drabbade i Djurmo-området, och ett 70-tal i Säterområdet. Det som nu är problemet att vi har ett elnät där driftläget inte är optimalt , det är mycket sårbart och vi kan drabbas av nya störningar löpande. Samtidigt har vi personal som arbetat hårt under ett dygn och vi fördelar nu våra resurser mellan vila och nya utvilade insatser.

Vi förstår att det är ett besvärligt läge för våra kunder men hoppas på er förståelse. Vi gör allt vi kan just nu och våra personalinsatser arbetar hårt för att kunna återfå strömmen så snart som möjligt.

Vi uppdaterar er löpande


Uppdatering 20171129 kl 21:07
Vi kämpar vidare i Säterområdet. Vi har ca 20 personer ute på felavhjälpning inkl. driftledare. Ca 100 kunder är nu utan el för nuvarande. Samtliga resurser gör ett otroligt arbete för att möjliggöra att våra kunder i området skall få el och vatten m.m.


Uppdatering 20171129 kl 17:50
Vi kan glädjande meddela att många kunder nu återfått sin ström. Djurås och Djurmo är nu klart men i byarna mellan Säter och Smedjebacken (bland annat Skenshyttan, Ulvshyttan, Pollacksund och Bondhyttan återstår strömavbrotten. I dagsläget är drygt 500 kunder drabbade.

Felavhjälpningen pågår för fullt men vår upplevelse är att vädret börjar stabilisera sig och vi fortsätter att arbeta för att alla kunder ska ha sin ström tillbaka så snart det är möjligt.

Vi uppdaterar löpande.


Uppdatering 20171129 kl 14:50
Tyvärr har antalet strömlösa kunder ökat. Nu är vi inte bara drabbade i Säter utan även Djurås/Djurmoområdet (vår hemsida med antalet drabbade kunder finns på Driftinformation/Elnät).

Vi har även tagit in extra huggare plus reparatörer. Vår personal jobbar så effektivt vi kan för att hinna ta hand om ledningarna som orsakar avbrotten. Vi har även sparat resurser om vi behöver utifall vi blir drabbade på fler platser.

Är du kund och har drabbats av ett längre strömavbrott kan du läsa här om avbrottsersättning. Du som kund behöver inte ansöka om detta, utan vi kommer att ersätta dig per automatik genom kommande faktura.

För att vara förberedd för eventuellt strömavbrott har vi gjort en checklista med saker som är bra att tänka på och att ha hemma.

Några saker som är bra att ha hemma:
-Vatten på flaska
-Extra säkringar (även huvudsäkringar)
-Ficklampa med batterier
-Värmeljus/stearinljus
-Tändstickor/tändare
-Batteriradio och batterier till radion
-Konserver
-Dunkar/hinkar
-Våtservetter
-Sprit- eller gasolkök och bränsle till köket

Undvik att öppna/stänga kyl och frys så klarar sig maten bättre. Om det är kallt ute kan du även ställa ut maten.


Uppdatering 20171129 kl 10:55
Vi har fortfarande strömlöst från Säter och många byar runtom, bland annat Ulvshyttan, Grängshammar, Bondhyttan, Skenshyttan och mot Smedjebacken. Området Djura är nu åtgärdat. Ca 1 200 kunder är drabbade och tyvärr har ett antal kunder varit utan sin kraftförsörjning under lång tid nu.

Vi arbetar systematiskt men har problemet att det faller hela tiden nya träd på grund av rådande väderlek. Vi arbetar med felavhjälpning och ser över alla våra personella resurser samt extra resurser om det krävs.

 

 


Uppdatering 20171129 kl 06:30
Under natten har vi på grund av det kraftiga snöfallet drabbats av ett flertal strömavbrott. Detta har framförallt drabbat kunder i Säter, Ulvshyttan, Bondshyttan, Smedjebacken och nu även i området runt Djura. Det har fallit runt 3 dm blötsnö och det gör att det faller träd på våra ledningar. Vi reparerar men det faller nytt.

Vi har jobbat med avbrottet under natten och nu fortsätter nu arbetet med felsökning och nu bemannar vi om med nya resurser. Under driftinformation/elnät (https://dalaenergi.se/driftinformation/#elnat) kan du se en karta på vilka områden som är drabbade.

Vi törs inte lämna någon prognos när strömmen är tillbaka. Vi går in med extra resurser och extra röjare, och tar ledning för ledning. Tyvärr verkar snöfallet vara kvar under dagen.

Du behöver inte anmäla avbrottet till oss. Lyssna på radio eller följ oss via hemsidan, vi rapporterar löpande.

Bilder från Säter under onsdagen. 

20171129_102341_5

512x341_1

20171129_112511_6

20171129_131154_4