Kundservice på Dala Energi – välkommen att höra av dig till oss
Hoppa till innehåll

Vi är här för dig

Har du frågor eller behöver du hjälp med något? Du är alltid välkommen att höra av dig till oss, så ska vi se till att lotsa dig rätt.

Öppettider i påsk – Skärtorsdag: 08:00-21:00. Långfredag, påskafton, påskdagen och annandag påsk: stängt.

Kontakta oss

Du når oss via telefon eller e-post. Du kan även välja att chatta direkt med oss eller fylla i formuläret nedan med ditt ärende.

Telefon: 0247-738 00
E-post: info@dalaenergi.se

Chatten är stängd


Skicka in ditt ärende här

Följ stegen i formuläret för att skicka in ditt ärende till vår kundservice:

Öppettider

Helgfri måndag-fredag
08:00–21:00

Lördag & söndag
10:00–14:00

Vid strömavbrott på helger samt vardagar efter 17:00 får ni ringa 0247-738 99. Ni kommer då till vår externa larmcentral som kopplar samtalet vidare.

Annat vi kan hjälpa dig med

Solceller

Solceller – så här går det till 

Att investera i solpaneler för ditt hem är både ekonomiskt och miljömässigt smart. Du får din egen el, direkt från taket.

Trädfällning

Säker trädfällning

Ibland behöver du som markägare fälla träd intill en elledning. Då är det alltid säkrast att beställa bevakning av oss.

Tillfällig elanslutning

Beställ tillfällig byggström 

Planerar du att bygga ett nytt hus eller arrangera evenemang? Då kan du behöva tillfällig överföring av el eller fiber. 

Här hittar du våra kontor

Besöksadress

Leksand

Övermovägen 15, 793 35 Leksand

Besöksadress

Rättvik

Riksvägen 15, 795 32 Rättvik

Besöksadress

Säter

Norrtullsvägen 11, 783 35 Säter

Vanliga frågor om elnät

Vad är ett elnät?

Tänk dig elnätet som de osynliga vägarna som för elen rakt in i ditt hem. Det är dessa ledningar som gör att du kan tända lampor, se på tv och hålla dina matvaror kalla.

Vi på Dala Energi äger elnätet och elledningarna där du bor. Vi ser till att strömmen når dig säkert och effektivt. Nätägaren av elnätet i ditt område (alltså vi) är förutbestämt och baseras på var du bor.

Och eftersom valet av nätägare inte ligger i dina händer, finns Energimarknadsinspektionen som en oberoende granskare som säkerställer att vi håller rimliga priser och hög servicekvalitet.

Vad är elhandel?

Elhandeln är själva elen som flödar genom elnätet och elledningarna och som ger liv åt dina elektriska apparater. Här har du friheten att välja vilken el du vill köpa! Du kan bestämma vem som ska leverera din el, och det finns många leverantörer att välja på.

Vissa företag specialiserar sig enbart på att sälja el, utan att äga ledningarna den färdas i. Hos Dala Energi är vi stolta över att ha Dalakraft som vårt anvisade elhandelsbolag, som erbjuder dig konkurrenskraftiga priser och pålitlig service.

Välj det erbjudande som passar dig bäst och njut av en strömförsörjning som är både pålitlig och anpassad efter dina behov.

Hur gör jag för att få en kabelanvisning?

Innan du sätter spaden i marken, låt oss hjälpa dig att undvika oönskade överraskningar genom att ta reda på vilka ledningar du har på din tomt. Så här enkelt får du en kabelanvisning:

  1. Anmäl ditt behov i tid: Gör din förfrågan via Ledningskollen väl i förväg innan ditt grävarbete ska starta. Vi skickar normalt ut kartor med våra ledningar markerade inom tre dagar.
  2. Fysisk anvisning på plats: Om du efter att ha fått kartan behöver någon att komma ut och visa ledningarna på plats, anmäl även detta genom Ledningskollen. Ge oss upp till fem arbetsdagar för att kunna planera och utföra denna service.
  3. Kostnadsfri service: Vi erbjuder ledningsanvisning kostnadsfritt om du anmäler minst fem arbetsdagar före önskat datum. Om anmälan sker senare tillkommer en avgift på 1 780 kr inklusive moms. Denna avgift gäller också om du behöver en ny anvisning på samma sträcka.
  4. Din anläggning, din ansvar: För ledningsvisning av din egen anläggning debiterar vi den faktiska kostnaden. Gränsen för din anläggning är vid den första anslutningspunkten.
  5. Gräv försiktigt: Om en kabel skadas på grund av grävarbete utan föregående kabelanvisning, kan du bli ersättningsskyldig.

Kom ihåg, en välplanerad kabelanvisning är grunden för ett säkert och effektivt grävarbete. Vi på Dala Energi är här för att stödja dig i ditt projekt.

Vad händer om jag glömmer att säga upp mitt avtal när jag flyttar ut?

Om du missat att höra av dig eller om ingen ny kund har anmält inflytt på adressen, är du fortfarande betalningsansvarig och fortsätter att få fakturor från oss. Det är därför viktigt att du säger upp ditt avtal i tid.

Hur fungerar Mina Sidor?

Som kund hos Dala Energi har du tillgång till Mina sidor där du kan följa din egen elanvändning på ett smart och enkelt sätt. Du kan även se mätvärden för din/dina anläggning/ar. Mätvärdena kan du exportera till excel för egen avstämning eller utskrift.

Du loggar enkelt och tryggt in med hjälp av Mobilt Bank-ID eller Bank-ID.

Vanliga frågor om fibernät

Kan jag vänta med att ansluta min fastighet? Vad blir priset då?

När vi har en kampanj i ditt område erbjuder vi fiberanslutning till alla i området inklusive grävning. Resurser och personal används kostnadseffektivt och hela området förbereds för fiberinstallation. Väljer du att tacka nej till vårt kampanjerbjudande kan du alltid återkomma och se om du kan ansluta din fastighet i efterhand, men då till ordinarie pris som är 31 295 kronor efter rot- och rutavdrag.

Hur ser tidplanen ut för mitt område?

Under våra fiberprojekt kan du få information om hur det ser ut i just din by. Här finns information om de områden vi bearbetar, bygger och ansluter till fibernätet.

Vad kostar en fibernätsanslutning?

Efter rot- och rutavdrag är det ordinarie priset 31 295 kronor.

Vad ingår i kostnaden?

I anslutningsavgiften ingår markarbete på din tomt samt installation av fiberkabel och en switch. Grävningen på tomten utförs av vår entreprenör. Entreprenören ansvarar sedan för att färdigställa överlämningspunkten inne i bostaden, vilket består av inblåsning av fiber och installation av mediaboxen.

Vilka tjänsteleverantörer kan jag välja mellan?

Du hittar hela utbudet på Stadsnätsportalen Kurbits.

Tillsammans för bygdens bästa investering

Kontakta oss


Adress:
Dala Energi AB
Postadress: Box 254, 793 26 Leksand

Kundservice: 0247-738 00

Epost: info@dalaenergi.se

Chatta med oss

Vi har just nu x pågående störningar i elnätet.

Ring 0247-738 99 vid strömavbrott.

Vid driftstörningar arbetar vi med att åtgärda felet så snabbt som möjligt. Har du viktig information som kan hjälpa oss att hitta och åtgärda felet ber vi dig kontakta oss via telefon.

Eller gå till sidan för avbrott.