
Elnät från Dala Energi
Att alltid ha tillgång till en säker leverans av el och datakommunikation under dygnets alla timmar är för de allra flesta en självklarhet. Med en tillförlitlighet på 99,97% är det helt naturligt men det sker inte utan stora insatser från våra medarbetare.
Vi satsar enorma summor för att elen ska fungera även i framtiden. Våra kunder efterfrågar leveranssäker elförsörjning alla timmar på dygnet och nu ökar vi våra satsningar på att förnya elnätet.
Vissa av våra anläggningar är gemensamma med Ellevio och vi gör därför saminvesteringar i vissa projekt. Samtidigt fortsätter vi att vädersäkra våra egna anläggningar och strävar efter projekt där vi kan förlägga fiber och elnät på samma gång. Vi samverkar även med nätverket Elinorr.
Vi vill säkerställa att elnätet även de kommande åren fungerar som det ska så att våra kunder alltid har el. Därför investerar vi för framtiden.
Vår infrastruktur ska hjälpa människor och företag att leva och agera i vår bygd på ett enkelt, effektivt och hållbart sätt. Investeringar i att förnya elnätet medför att investeringstakten är rekordhög.
Information om den nya mätaren
Dala Energi byter ut samtliga elmätare till den nya generationens smarta elmätare. Inom några år ska samtliga 33 000 elnätskunders mätare vara utbytta.
Bytet medför inte någon direkt kostnad för dig som kund utan ingår i den ordinarie elnätsavgiften.Det finns många fördelar för dig som kund, till exempel
Elmätaren känner av om strömmen försvinner hos dig
Dala Energi kan således åtgärda felet betydligt snabbare än idag och du som kund behöver inte göra något.
Sänk din elnätsavgift med rätt säkring
Många kunder har idag fel säkringsnivå i sina hem. Den ökade mängden data från den nya elmätaren gör det lättare att analysera vilken säkringsnivå som behövs. Att ha en för hög säkring kostar dig som kund minst 1 500 kronor per år.
Mätvärden per timme ger dig som kund mer koll
Elmätaren samlar in värden från ditt hem varje timme, vilket gör att du som kund får en bättre inblick i din elanvändning. Att du kan se hur mycket el du använt varje timme gör det enklare för dig som kund att identifiera vad det är som drar mycket el i ditt hem. Du får på så vis också en större möjlighet att påverka din elräknings storlek.
Möjlighet att producera din egen el
Den nya elmätaren kan göra skillnad på el som matas in och ut från ditt hem. Det blir med den därför möjligt för dig att bli en så kallad prosument – en producerande konsument. Förslagsvis med hjälp av solceller på taket.
Ett bättre och stabilare elnät
Genom ny, smart teknik kommer elmätarna hjälpa Dala Energi att förstå hur elnätet mår. Det kommer därför vara lättare för Dala Energi att förebygga och åtgärda fel.
Vill du aktivera din HAN-port?
På marknaden finns olika typer av smarta tillbehör att koppla ihop med din nya elmätare. Det kan vara hjälp att styra lastbalansering av laddbox, styra värmepump, solceller eller batterilager.
Vill du aktivera din HAN-port kan du göra detta kostnadsfritt genom att fylla i formuläret.
Nyteckning av avtal
När du ska flytta till en ny bostad eller fastighet behöver du göra en anmälan om nytt nätavtal i god tid, gärna 30 dagar innan du flyttar in.
Anvisat elhandelsföretag i vårt nätområde är Dalakraft AB.
Du kan också anmäla flytt genom att ringa vår kundkontakt på tel: 0247-738 00.
Lycka till med din nya bostad!
Flyttanmälan
Flyttanmälan och uppsägning av ditt avtal gör du 30 dagar innan du flyttar. Uppsägningstiden går att förkorta om den nya kunden godkänner att ta över abonnemanget tidigare. Du kan inte datera uppsägningen bakåt i tiden. Kom ihåg att även meddela ditt elhandelsbolag.
För att underlätta flytt och överlåtelse av avtal, be gärna den som flyttar in att kontakta oss.
Lycka till med flytten!
Trädfällning
Ledningsanvisning
Dala Energi samarbetar med Geomatikk beträffande ledningsanvisning för fiber, el och värme. Behöver du ledningsanvisning anmäler du det i Ledningskollen (www.ledningskollen.se) i god tid innan grävarbetet skall påbörjas. Kartunderlag skickas normalt inom 3 dagar. Kom ihåg att kontrollera eventuella andra ledningar som kan finnas på din tomt, exempelvis teleledningar. För dig som saknar dator eller har andra frågor gällande ledningsanvisning går det även bra att ringa Geomatikk, tel 026-123 500.
Läs mer om säkerhet nära elektriska ledningar här.
Behöver ni fysisk ledningsanvisning efter kartutskick skall även detta anmälas genom Ledningskollen. Vi behöver upp till 5 arbetsdagar innan vi kan lova att påbörja ledningsanvisning på plats, så var ute i så god tid som möjligt. Detta för att ha en god arbetsplanering för oss.
Ledningsvisning är kostnadsfri om du anmäler detta minst 5 arbetsdagar i förväg. I annat fall kommer kommer en avgift att tas ut. Denna avgift utgår också om man begär utsättning på samma sträcka ytterligare en gång. Vid ledningsvisning av en kunds egen anläggning faktureras faktisk kostnad. Gräns för kundens anläggning är vid första anslutningspunkt.
Vid vattenläckor eller andra akuta situationer utgår ingen avgift.
I vårt avtal med Geomatikk så ingår akuta kabelutsättningar, därför behöver du följa denna rutin när du gör akuta kabelutsättningar.
- Lägg ett ärende i ledningskollen.se
- Kontakta Geomatikk på 026-123 500 och informera om den akuta kabelutsättningen
Därefter kommer Geomatikk att utföra kabelutsättningen så snart det är möjligt. Den kommer även att dokumenteras i ledningskollen.se under det aktuella ärendet. Om du gräver av en kabel eller skadar en ledning kan du få betala reparationskostnaden själv.
Grävinstruktion nära elnät, fibernät och fjärrvärme:
Utsättningen omfattar alla dokumenterade kabelstråk inom den detaljerade plats för markarbete som överenskommits mellan dig som frågeställare (eller dennes representant) och utförare. Dessa anvisade kabelstråk anges även på karta som medföljer ärendet.
Om markarbeten skall utföras utanför område för vilken ledningsanvisning har beställts, så måste en ny begäran om ledningsanvisning göras i Ledningskollen.se
Om eventuella oklarheter kring aktuellt anvisningsområde kvarstår eller brister i utsättningen uppenbaras bör kundkontakt kontaktas innan markarbete påbörjas. Vid kontakt med Dala energi kan även aktuell ledningssträcka (gäller elledningar) tas ur drift innan grävning för att minimera risker vid grävning, detta sker mot särskild ersättning beroende på ledningssträcka och begäran måste utföras i god tid innan grävning (minst 5 dagar).
En utsättning är ej att betrakta som markägarens tillstånd att utföra markarbete.
Följande kulörer/ markeringsfärg gäller vid utsättning:
- El/Gatubelysning: Gul, backup röd
- FJV: Blå
- Fiber: Grön, backup Orange
Oaktsamhet vid markarbete kan leda till kabelskador. För att förhindra detta gäller följande villkor:
- Inmätt lägesinformation redovisas en lägesnoggrannhet på ≤0,5m
- Säkerhetsavståndet vid markarbeten är minst 1 meter på vardera sidan om nätägares anläggning. Markarbeten närmare anläggningen får endast ske med handverktyg.
- Kolla särskilt med din kommun vad som gäller innan grävning påbörjas.
- Ersättningskrav kan resas om ovan nämnda villkor ej följts och det uppstår skada på kabel. Ansvaret gäller också skada förorsakad vid terrängens sättning efter att arbetet är utfört.
Om en skada mot förmodan uppstår så tänk på följande:
- Kabel skall alltid betraktas som strömförande och kontakt skall anses livsfarlig!
- Meddela alltid nätägaren om skada uppstår.
- Om utsättning eller karta ej överensstämmer med verkligheten, ska nätägaren kontaktas/rådfrågas innan schakten återfylls.
Vid strömavbrott
När ovädret slår till, finns det skäl att påminna om en del nyttig information om du skulle drabbas av en driftstörning. Sedan år 2011 får enligt lag inga strömavbrott vara längre än 24 timmar. Samtidigt utgår avbrottsersättning till drabbade kunder redan efter 12 timmar. Oftast varar dock strömavbrottet bara en kort stund och vi gör allt vi kan för att du ska få strömmen tillbaka så snabbt det bara går.
Att göra hemma vid strömavbrott
Långvariga strömavbrott är rätt ovanliga, men det kan ändå kännas tryggt att vara förberedd.
Även om ljuset slocknar är det inte alltid ett totalt strömavbrott, börja därför alltid med att kontrollera:
- Att säkringarna i proppskåpet är hela
- Att jordfelsbrytaren inte löst ut (om du har en sådan)
- Om det lyser hos grannarna
Några saker som är bra att ha hemma:
- Vatten på flaska
- Extra säkringar (även huvudsäkringar)
- Ficklampa med batterier
- Värmeljus/stearinljus
- Tändstickor/tändare
- Batteriradio och batterier till radion
- Konserver
- Dunkar/hinkar
- Våtservetter
- Sprit- eller gasolkök och bränsle till köketUndvik att öppna/stänga kyl och frys så klarar sig maten bättre. Om det är kallt ute kan du även ställa ut maten.
Se vår film om hur du bör agera vid strömavbrott
Avbrottsersättning
Om du haft ett elavbrott på minst tolv sammanhängande timmar kan du i vissa fall få avbrottsersättning, läs mer om villkoren för ersättning här. Dala Energi Elnät AB följer Energimyndighetens föreskrifter och allmänna råd om information om avbrottsersättning och skadestånd.
Enligt ”Energimyndighetens föreskrifter och allmänna råd om information avseende avbrottsersättning respektive skadestånd till elanvändare” (STEMFS 2007:2), ska elnätsföretaget lämna följande information minst en gång per år till de elanvändare som är direkt anslutna till elnätsföretagets elnät. Informationen avser elanvändarens rätt till avbrottsersättning respektive skadestånd enligt ellagen.
Se Energimarknadsbyrån.se om gällande lagstiftning.
Skadestånd för privatpersoner
Om du har haft strömavbrott kan du ha rätt till skadestånd, oberoende av elavbrottets längd. Skadeståndet omfattar ersättning för utgifter och inkomstbortfall och annan förlust på grund av avbrottet. Här hittar du vår ansökan för skadestånd. Skriv ut, fyll i och signera ansökan och skicka in till oss.
Skadestånd för näringsidkare
Näringsidkare som kan visa att elnätsföretaget handlat vårdslöst eller försumligt har rätt till skadestånd vid elavbrott enligt skadeståndslagens (1972:207) regler. Näringsidkare kan vara berättigad till skadestånd oberoende av elavbrottets längd.
Har du ytterligare frågor är du välkommen att kontakta vår kundservice på telefon 0247-738 20, e-post: info@dalaenergi.se. Postadress: Dala Energi AB Box 254 793 26 Leksand.
- För närvarande har vi långa handläggningstider.
Generellt gäller 3 veckor från inkommen föranmälan tills vi påbörjar handläggning. - Mikroproduktionsärenden – Godkännande för idrifttagning sker inom 4 veckor efter inkommen färdiganmälan.
Nyanslutning – Inkoppling sker tidigast 4 veckor från inkommen färdiganmälan.
Tillfällig anläggning – inkoppling sker tidigast 4 veckor från inkommen föranmälan. - Vi jobbar hårt med att få ner handläggningstiderna och ber er ha överseende med detta samt skicka in föranmälan/färdiganmälan så tidigt ni kan.
Nyanslutning
Behöver du el till din fastighet? Eller vill du återansluta ett hus till elnätet? Här svarar vi på dina frågor om när du vill ansluta eller återansluta till vårt elnät. Vid ny anslutning gör du din beställning med hjälp av din elinstallatör. Elinstallatörer gör anmälan här (länken ersätter tidigare pdf för/färdiganmälan, ärenden administreras enbart via foranmalan.nu).
Tänk på att du alltid behöver anlita ett auktoriserat elföretag för arbeten som påverkar elanläggningar samt nyanslutningar.
Vad kostar en ny anslutning?
I nedanstående tabell ser du en prisindikation på kostnaden för din anslutning. Avståndet i tabellen avser fågelvägen mellan din anslutningspunkt och närmaste nätstation. För att kunna ge dig ett definitivt pris behöver vi undersöka de uppgifter vi fått om den önskade anslutningen och elnätets förutsättningar på platsen. Den exakta avgiften får du i vår skriftliga offert.
Vill du veta mer om hur anslutningspriser räknas ut, klicka här
Pristabell Privatkund (16–35 Ampere)
Rörlig avgift betalas inte för de första 300 meterna utan enbart för överskjutande del, för överskjutande del tillämpas metertillägg enligt prislista. Avståndet i tabellen avser fågelvägen mellan din fastighets anslutningspunkt och närmaste nätstation. Priser inklusive moms. Prislistan gäller från och med 230101.
Grundpris privatkund inkl moms
Avstånd till närmaste nätstation | 16-25A | 35A |
0-300 m | 44 375 kr | 62 125:- |
300-600 m | 44 375 kr + 507 kr/m | 62 125 kr + 507 kr/m |
600-1 200 m | 196 475 kr + 909 kr/m | 214 225 kr + 909 kr/m |
1 200-1 800 m | 742 025 kr + 526 kr/m | 759 625 kr + 526 kr/m |
OBS! När lokala förhållanden så kräver används enskild prissättning istället för schablonprissättning. Vid avstånd över 1 800 meter från befintlig anslutningspunkt beräknas alltid en individuell anslutningsavgift. Som lägst blir kostnaden densamma som motsvarande anslutning inom 1800 meter från en befintlig anslutningspunkt.
Dala Energi installationsguiden
Grundpris företagskund exkl. moms
Pristabell Företagskund (16-63 Ampere)
Rörlig avgift betalas inte för de första 299 meterna utan enbart för överskjutande del, för överskjutande del tillämpas metertillägg enligt prislista. Avståndet i tabellen avser fågelvägen mellan din fastighets anslutningspunkt och närmaste nätstation. Priser exklusive moms. Prislistan gäller från och med 230101.
Avstånd till närmaste nätstation 16-25A 35A 50-63A
0-300 m 35 500 kr 49 700 kr 63 900 kr
300-600 m 35 500 kr + 406 kr/m 49 700 kr + 406 kr/m 63 900 kr
+ tillägg enl offert
600-1 200 m 157 300 kr + 727 kr/m 171 500 kr + 727 kr/m 185 700 kr
+ tillägg enl offert
1 200-1 800 m 593 500 kr + 421 kr/m 607 700 kr + 421 kr/m 621 900
+ tillägg enl offert
Företagskund 80A och högre 78 100 kr exkl. moms (lägsta pris)
OBS! När lokala förhållanden så kräver används enskild prissättning istället för schablonprissättning. Vid avstånd över 1 800 meter från befintlig anslutningspunkt beräknas alltid en individuell anslutningsavgift. Som lägst blir kostnaden densamma som motsvarande anslutning inom 1 800 meter från en befintlig anslutningspunkt.
Pristabell Företagskund (80 Ampere och högre)
Servis- säkrings- storlek | (A) | Abonnerad | effekt (kW) | |
Ström (A) | Från kW | Till kW | ||
80-125 | Offert | 80-125 | 55,36 | 86,5 |
160 | Offert | 125-160 | 86,5 | 110,72 |
200-250 | Offert | 200-250 | 138,4 | 173 |
315-500 | Offert | 250-500 | 173 | 346 |
600-750 | Offert | 500-750 | 346 | 519 |
800-1 000 | Offert | 750- 1 000 | 519 | 692 |
1 250 | Offert | 1 000- 1 250 | 692 | 865 |
1 500 | Offert | 1 250- 1 500 | 865 | 1 038 |
1 500 | 1 038 | uppåt |
Min pris 78 100 kr
När det gäller en nyanslutning för 80 A och högre baseras anslutningsavgiften på ditt företags servissäkring. Pris för nyanslutning av abonnemang från säkringsstorlek 80 A och uppåt lämnas alltid en offert. Från säkringsstorlek 80 A och uppåt tillämpas effekttariff samt strömtransformatormätning. Priser exklusive moms.
Villkor vid ändring av abonnemang
Minskning av abonnemang
Vid minskning av huvudsäkring eller abonnerad effekt kan kund inom två år återgå till tidigare huvudsäkring eller abonnerad effekt kostnadsfritt. Annars enligt villkor för ”ökning av abonnemang”. Ändring skall alltid föregås av föranmälan.
Ökning av abonnemang
Vid utökning av abonnemang utgår anslutningsavgiten som mellanskillnaden i aktuell prislista mellan ny huvudsäkring eller abonnerad effekt och tidigare huvudsäkring eller abonnerad effekt. Minsta kostnad är lika med faktisk kostnad. Ändring skall alltid föregås av föranmälan.
Avslutande av abonnemang
Hör av dig till vår kundkontakt. När vi tagit ner mätanordningen och om ni vid ett senare tillfälle önskar återansluta anläggningen, kommer detta att föranleda kostnader. Vid återanslutning krävs även intyg från en behörig elinstallatör om att anläggningen är intakt.
Så här går en anslutning till
Steg 1.
Kontakta elinstallatör som gör din anmälan här.
Steg 2.
Vi återkommer med en offert och efter ditt godkännande samt elinstallatörens färdiganmälan utför vi vårt arbete.
Steg 3.
Ditt hus får el.
Tillfällig överföring
Personer och företag som bygger ett nytt hus eller anordnar till exempel event, marknader eller andra kortvariga aktiviteter behöver ofta tillfällig överföring av el eller fiber. Detta kallar vi för Tillfällig överföring. Det dessa har gemensamt är att det handlar om en tillfällig överföring som inte varar längre än ett år, och oftast betydligt kortare tid än så.
Vi sätter upp den tillfälliga överföringen eller byggströmmen i närmsta möjliga anslutningspunkt. Du som beställare ansvarar sedan för kabel fram till tomt eller objekt. Beställningen vill vi ha minst fyra veckor innan leverans. Skriv ut och posta den här anmälan. Du kan alltid anmäla om tillfällig anläggning eller byggström via din elinstallatör. Om du anlitar en elinstallatör så görs anmälan via Föranmälan.nu.
På blanketten anger du storleken på mätarsäkringen samt datum för inkoppling. Blanketten kan mailas till info@dalaenergi.se alternativt postas till Dala Energi, Box 254, 793 26 Leksand.
Pris
25 A 2 500 kr exkl. moms
Pris gäller vid egen byggcentral. Vid hyra av byggcentral från Dala Energi tillkommer kostnad med 30 kr/dygn för 25 A.
63 A 3 500 kr exkl. moms
Pris gäller vid egen byggcentral. Vid hyra av byggcentral från Dala Energi tillkommer kostnad med 49 kr/dygn för 63 A.
80 A och uppåt
Pris lämnas via offert.
Ordinarie nätavgifter samt elhandelsavgift tillkommer.
Från månad 7 tillkommer en extra nätavgift på 500 kr/månad exkl. moms.
Frågor och svar om elnätet
Vad är ett elnät?
Vad är elhandel?
Vad består elnätsavgiften av?
Hur gör jag för att få en kabelanvisning?
Vad händer om jag glömmer att säga upp mitt elnätsavtal när jag flyttar ut?
Vad är ett elnät?
Elnätet är ledningarna som transporterar elen hem till dig. Vem som äger ditt elnät kan du inte bestämma själv, det beror på var du bor. Just eftersom du inte kan bestämma själv, kontrolleras vi som elnätsbolag av Energimarknadsinspektionen som bestämmer vilka priser vi får sätta.
Vad är elhandel?
Elhandel är elen som fraktas i ledningarna, och som du sedan använder när du tänder lampan eller sätter på teven. Elhandeln – alltså vem du köper själva elen av, kan du däremot välja helt själv. Vissa elbolag säljer bara själva elen och äger inga elnät. Dala Energi har Dalakraft som anvisat elhandelsbolag.
Vad består elnätsavgiften av?
Elnätsavgift är det du betalar för drift och underhåll av elledningarna samt transport av elen fram till din bostad. Elnätsavgiften består av två delar: abonnemang och elöverföring. Avgiften för abonnemanget är fast och avgörs av hur stor huvudsäkring du har. Elöverföringsavgiften baseras på din förbrukning och debiteras per överförd kilowattimme.
Oavsett vilken leverantör du har valt att köpa din el av, betalar du alltid elnätsavgiften till det företag som äger elnätet på orten där du bor. Eftersom elnätsverksamheten bedrivs i monopol finns en tillsynsmyndighet som verkar för att garantera en god leveranskvalitet och att nätägarna tar ut skäliga avgifter. Denna myndighet är Energimarknadsinspektionen.
När man betalat sin nätavgift har man tillgång till hela det nationella elnätet. Det är fritt att köpa elen från den leverantör som man själv önskar, oavsett varifrån i landet elen kommer. Nätägaren har möjliggjort denna fria handel genom att betala avgifter till ägarna av överliggande region- och stamnät. I kundens nättariff ingår därför nätägarens kostnader till överliggande nät.
Hur gör jag för att få en kabelanvisning?
Behöver du ledningsanvisning anmäler du det i Ledningskollen i god tid innan grävarbetet skall påbörjas. Kartunderlag där våra nyttigheter är inritade skickas normalt inom 3 dagar. Behöver ni fysisk ledningsanvisning efter kartutskick skall även detta anmälas genom Ledningskollen. Vi behöver upp till 5 arbetsdagar innan vi kan lova att påbörja ledningsanvisning på plats, så var ute i så god tid som möjligt. Detta för att ha en god arbetsplanering för oss.
Ledningsvisning är kostnadsfri om du anmäler detta minst 5 arbetsdagar i förväg. I annat fall så kommer en avgift att tas ut på 1 780 kr inkl. moms. Denna avgift utgår också om man begär utsättning på samma sträcka ytterligare en gång. Vid ledningsvisning av en kunds egen anläggning faktureras faktisk kostnad. Gräns för kundens anläggning är vid första anslutningspunkt. Om du av misstag skulle gräva av en elkabel som tillhör Dala Energi och du inte har begärt kabelanvisning kan du bli ersättningsskyldig.
Vad händer om jag glömmer att säga upp mitt elnätsavtal när jag flyttar ut?
Om du missat att höra av dig eller om ingen ny kund har anmält inflytt på adressen, är du fortfarande betalningsansvarig och fortsätter att få fakturor från oss. Det är därför viktigt att du säger upp ditt avtal i tid.
Har jag rätt säkringsstorlek?
Den fasta abonnemangsavgiften är beroende av säkringsstorlek.
Se rekommendationer gällande säkringar här nedan:
Storlek | Årlig förbrukning | Max effektuttag | Färg på bottenplattan |
---|---|---|---|
16 A * | 0 - 20 000 kWh/år | 11 kW | Grå |
20 A ** | 20 000 - 25 000 kWh/år | 14 kW | Blå |
25 A | 25 000 - 30 000 kWh/år | 17 kW | Gul |
35 A | 30 000 - 40 000 kWh/år | 24 kW | Svart |
50 A | 40 000 - 55 000 kWh/år | 35 kW | Vit |
63 A | 55 000 - 70 000 kWh/år | 44 kW | Koppar |
* Har du elpanna, många element, bastu eller stora elektriska motorer kan du behöva 20 A eller 25 A säkring.
** Har du elpanna, många element, bastu eller stora elektriska motorer kan du behöva en 25 A säkring.
Dina rättigheter
Information om konsumentens rättigheter
18 § Elleverantörer och nätkoncessionshavare som träffar avtal med konsumenter ska på sina webbplatser lämna tydlig information om:
- konsumentens rättigheter,
- hur konsumenten ska gå till väga för att lämna klagomål,
- vilka organ konsumenten kan vända sig till för information eller tvistlösning, och
- oberoende användarrådgivning, där konsumenterna kan få råd om tillgängliga energieffektivitetsåtgärder och jämförelseprofiler.
Läs mer om dina rättigheter här.
Avbrottsersättning och skadestånd
Visste du att om du har drabbats av ett sammanhängande strömavbrott som varar längre än tolv timmar har du normalt sett rätt till ersättning? Läs mer här.
Oberoende användarrådgivning
Hos nedanstående kan du som konsument få oberoende användarrådgivning t ex råd om tillgängliga energieffektiviseringsåtgärder och jämförelseprofiler:
Leksand kommuns energi- och klimatrådgivning
Energimarknadsbyrån
Energimarknadsbyrån är en självständig byrå som kostnadsfritt informerar och ger råd och vägledning i frågor som rör elmarknaden.
www.energimarknadsbyran.se
Om du inte är nöjd
Vi vill hela tiden bli bättre. Och det blir vi genom att lyssna på dig som är kund. Har vi inte lyckats leva upp till dina förväntningar? Hör av dig till oss!
1. Kontakta först kundkontakt
Om du inte är nöjd med oss, ska du i första hand vända dig till vår kundkontakt. Ring oss på telefon 0247-738 20 (vardagar 08:00-21:00, helger 10:00-14:00).
2. Reklamation och skadestånd
Reklamation
Om du inte är nöjd med svaret från kundkontakt, kan du skicka in en reklamation till Kundkontakt. Reklamationen hanteras av vår reklamationsavdelning.
Gör en reklamation
Skadestånd
Har vi orsakat dig skada, till exempel i samband med ett strömavbrott, kan du göra en skadeståndsanmälan. Anmäl din skada genom att fylla i en Skadeståndsblankett.
3. Extern rådgivning och tvistlösning
Vill du ta ditt ärende vidare för att få opartisk rådgivning, eller få hjälp med att få ett ärende prövat, finns det ett flertal externa parter du kan vända dig till. Deras uppgift är att hjälpa dig utifrån konsumentlagstiftningen. Läs mer om rådgivning och tvistlösning.
Hit kan du vända dig för opartisk rådgivning
Kommunala konsumentvägledare finns i de flesta kommuner och rådgivningen är gratis. De kan ge dig råd vid klagomål eller om du har hamnat i tvist med ett företag. Kontakta din kommun för ytterligare information och kontaktuppgifter.
Konsumenternas energimarknadsbyrå är en självständig byrå som kostnadsfritt informerar och ger råd och vägledning i frågor som rör elmarknaden. De kan ge dig vägledning om hur du går vidare om du har en tvist med ditt elnäts- eller elhandelsföretag och vill få ditt ärende prövat.
Konsumenternas energimarknadsbyrå
Hit kan du vända dig för att få ett ärende prövat
Energimarknadsinspektionen (EI) är tillsynsmyndigheten över marknaderna för el, naturgas och fjärrvärme som ska se till att de fungerar så bra som möjligt. De granskar exempelvis nätbolagens avgifter och leveranskvalitet i elnätet. Hit kan du vända dig till exempel om vill pröva om en anslutningsavgift är skälig.
Energimarknadsinspektionen
Allmänna reklamationsnämnden (ARN) är en statlig myndighet som kostnadsfritt och opartiskt prövar tvister mellan näringsidkare och konsument. Hit kan du vända dig om du inte är nöjd med ett beslut.
Allmänna reklamationsnämnden
Du kan också låta pröva en eventuell tvist i allmän domstol, till exempel om en part inte följer Allmänna reklamationsnämndens beslut. Tingsrätten är då första instans. Domstolen är objektiv och opartisk.
Sveriges domstolar
Elprisstöd
Riksdagen har beslutat om att bistå med elprisstöd till hushåll som drabbats hårdast av de höga elpriserna. Här kan du läsa mer om vad det innebär för dig som kund hos Dala Energi och hur mycket du kommer få i kompensation.
Elpriskompensationen gäller för december 2021, januari 2022 samt februari 2022 och stödet baseras på hur stor elanvändning ditt hushåll haft varje månad. I tabellen nedan kan du se de olika nivåerna för kompensation.
Elprisstöd
Förbrukning per månad (kWh) | Stöd per månad (kr) |
---|---|
700–899 | 100 |
900–999 | 200 |
1000–1099 | 300 |
1100–1199 | 400 |
1200–1299 | 500 |
1300–1399 | 700 |
1400–1499 | 900 |
1500–1599 | 1 100 |
1600–1699 | 1 300 |
1700–1799 | 1 500 |
1800–1899 | 1 700 |
1900–1999 | 1 900 |
Över 2000 | 2 000 |
När betalas stödet ut till dig som kund?
Vi börjar ersätta våra kunder på fakturan som kommer i april, som gäller din förbrukning i mars.
Behöver jag som kund ansöka om något?
Du kommer få betalningen automatiskt som kreditering på din elnätsfaktura och du behöver därmed inte ansöka om pengarna.
Vad händer om min kompensation är högre än mitt fakturabelopp?
Om din kompensation är högre än ditt fakturabelopp i april, så fortsätter vi att kompensera dig på kommande fakturor. Då blir det en tillgodopost även på nästkommande fakturor, tills du är fullt kompenserad med det stöd du är berättigad till.
Observera att från och med maj börjar vi att samfakturera med Dalakraft. Samfaktureringen kommer inte att påverka utbetalningen av kompensationen. Du kommer på fakturan från Dalakraft se ditt berättigade avdrag (se nedan under mellanrubriken ”Avgår”).
Kan jag som kund välja att få pengarna utbetalade, istället för kreditering på min faktura?
Nej. Betalningen kommer att ske via kreditering på faktura. Det sättet kommer att ge oss bäst förutsättningar för att så snart som möjligt kunna betala ut ersättningen till våra kunder.
Hur kan jag se min förbrukning för december, januari och februari?
För att se hur stor din förbrukning var under dec-feb, och därmed kunna bilda en uppfattning om hur stort ditt stöd kan bli, kan logga in på Mina sidor.
Du som har en pappersfaktura kan se din förbrukning på fakturan.
Varför kommer pengarna från elnätsföretagen?
Elnätsbolagen är utsedda av Regeringen att administrera elprisstödet eftersom elnätsbolagen anses ha bäst förutsättningar att utföra uppdraget. Vi kommer att administrera utbetalningarna till alla våra nätkunder oavsett vilket elhandelsbolag du har.
Läs mer
Regeringen: Frågor och svar om elpriskompensationen
Regeringen: Kompensation för höga elpriser
Uppdatering efter dagens presskonferens med regeringen (220314)
Idag har regeringen lämnat ett förslag om att elpriskompensationen förlängs en månad i södra och mellersta Sverige. För elkonsumenterna i elområdena 3 och 4, föreslås en förlängd elpriskompensation. Det kommer i detta fall handla om ytterligare en månad, mars 2022, med en ersättning på mellan 100 och 1 000 kronor. Denna kompensation skulle i detta fall bli aktuellt för Dala Energis kunder som tillhör elområde 3.
Vi kommer att återkomma med ytterligare information när vi vet mer.
Mikroproduktion el
Funderar du på att producera egen el? Som elnätsföretag är vi positiva till mikroproduktion av el. Det ska vara lätt att komma igång och producera egen el.
Skulle du vilja veta hur mycket solceller just din fastighet skulle kunna producera? Dalakraft har en applikation där du genom att fylla i din adress omedelbart får ett resultat om energimängden, pris inkl installation och hur mycket du skulle kunna spara årligen. Klicka här för att komma direkt till Räkna med sol.
Du som producerar el och matar in el du inte själv förbrukar till övriga elnätet, får under vissa förutsättningar skattereduktion för det. Dala Energi ersätter dig för den nätnytta du bidrar med. Ersättning nätnytta: 4,0 öre/kWh.
Läs mer på Skatteverkets sida
Mikroproduktion av förnybar el
Skattereduktion för mikroproduktion av förnybar el.
Så här går du tillväga
- Fundera på hur stor anläggning du vill bygga? Som mikroproducent får du inte producera mer el än du använder under året och inte installera högre effekt än 43,5kW, 63A. En tumregel är att en optimalt placerad solkraftsanläggning (rakt i söder, vinklat 45 grader) ger omkring 900 kWh per installerad kW. Det vill säga att en 5 kW anläggning producerar cirka 4500 kWh på ett år.
- Kontakta en behörig elektriker som gör anmälan här (länken ersätter tidigare pdf för/färdiganmälan, ärenden administreras enbart via foranmalan.nu).
- Vi kontrollerar att elnätet är rätt dimensionerat för att kunna ansluta din produktion. Om elnätet behöver förstärkas för att ta emot den önskade produktionen hamnar ingen extra kostnad på dig som kund, så länge produktionen har en maxeffekt på 43,5 kW. Processen med elnätsförstärkning kan däremot bli långdragen då efterfrågan på detta ständigt ökar.
- När elektrikern fått medgivande från oss sker installation. Elektrikern skickar sedan en färdiganmälan till Dala Energi, som kostnadsfritt installerar en ny elmätare i din fastighet. Anläggningen får inte kopplas in mot elnätet utan godkännande från Dala Energi. Tänk på att elanläggningen ej får tas i bruk förrän den är godkänd av Dala Energi. Du är nu mikroproducent.
- Om du vill kan du kontakta valfri elhandlare för att upprätta ett avtal om försäljning av eventuellt överskott av el.
Läs mer om mikroproduktion på Energiföretagen Sverige.Har du frågor om mikroproduktion mejla din fråga till oss på info@dalaenergi.se
Pågående elnätsprojekt
Vi arbetar ständigt för att modernisera elnätet med högre driftsäkerhet, bättre leveranskvalitet och framförallt en betydligt minskad risk för strömavbrott. Uttjänt markkabel byts ut mot ny modern kabel, och gamla oisolerade luftledningar raseras.
Här kan du se våra pågående elnätsprojekt. Om din by inte finns kan det vara så att den ännu inte är upplagd, kontakta vår kundkontakt för mer information.
Skriv in namnet på din by i sökrutan. Samtliga pågående elnätsprojekt visas efter sökrutan.
Mora by - Sörbo (L223), Säter (Driftsatt)
Gagnef - Ersholen (Pågående byggnation)
Uggelbo EL (Pågående byggnation)
Leksand Rönnäs-Östra Insjön (Driftsatt)
Grängshammar (Pågående byggnation)
Rättvik - Östra Hjortgårdsområdet (Beslutad byggnation)
Nätpriser
Tillsyn av avgifter och villkor utövas av Energimarknadsinspektionen.
SÄKRINGSABONNEMANG
Nedanstående prislista gäller från och med 2023-04-01
Säkrings- storlek | Pris exkl. moms | Pris inkl. moms | öre/kWh | |
---|---|---|---|---|
Ampere | Abonnemang kr/år | Elöverföring öre/kWh | Abonnemang kr/år | Elöverföring öre/kWh |
16 lägenhet * | 1 992 | 15,50 | 2 490 | 19,38 |
16 | 4 518 | 15,50 | 5 648 | 19,38 |
20 | 6 271 | 15,50 | 7 839 | 19,38 |
20 lägenhet * | 3 136 | 15,50 | 3 920 | 19,38 |
25 | 7 844 | 15,50 | 9 805 | 19,38 |
35 | 10 971 | 15,50 | 13 714 | 19,38 |
50 | 15 664 | 15,50 | 19 580 | 19,38 |
63 | 19 800 | 15,50 | 24 749 | 19,38 |
Över 63*** |
* Nättariff för ”lägenhet” tillämpas endast för lägenhet i fastighet** med gemensam elanslutning för minst 3 abonnemang, d.v.s. 1 huvud-abonnemang och 2 lägenhetsabonnemang
** Med fastighet avses huskropp där året runt-boende är möjligt
*** Kunder med behov av större mätarsäkring än 63A hänvisas till effektabonnemang. Vid byte från mindre mätarsäkring till större än 63A behöver mätarplatsen byggas om för strömtransformatormätning. Vill man gå ner i effekt från över 63A (effektabonnemang) till säkringsabonnemang 16-63A ska mätplatsen byggas om för direktmätning. För ombyggnad av mätplats och tillhörande kostnader ansvarar kunden.
EFFEKTABONNEMANG
Prisinformation för våra lågspänningskunder (0,4 kV)
Prislista_lågspänningskunder (230401)
Avgifterna gäller exkl. moms. Tillsyn av avgifter och villkor utövas av Energimarknadsinspektionen.
Prislista_lågspänningskunder (221001)
Avgifterna gäller exkl. moms. Tillsyn av avgifter och villkor utövas av Energimarknadsinspektionen.
Prisinformation för våra högspänningskunder (10 kV)
Prislista_högspänningskunder (230401)
Avgifterna gäller exkl. moms. Tillsyn av avgifter och villkor utövas av Energimarknadsinspektionen.
Prislista_högspänningskunder (221001)
Avgifterna gäller exkl. moms. Tillsyn av avgifter och villkor utövas av Energimarknadsinspektionen.
Energiskatt 2023
49,00 öre/kWh (39,20 öre/kWh exkl. moms)
37,00 öre/kWh (29,60 öre/kWh exkl. moms) för de med reducerad energiskatt
Avtalsvillkor
Nät 2012 H (rev) Högspänningskund
Nät 2012 K (rev 2) Konsument
Nät 2012 N (rev) Näringsidkare
Kontaktpunkt
Information om den kontaktpunkt som regeringen utser samt vilka övriga möjligheter som finns för dig som kund.
Ersättning nätnytta (gäller fr.o.m. 23-04-01)
4,2 öre/kWh exkl. moms (5,25 öre/kWh inkl. moms)
Prislista övrigt
Engångskostnad Exkl. moms Inkl. moms
Byte av huvudsäkring
Fast pris* 823 kr 1 028 kr
* I samband med mätarbyte blir kostnaden 400 kr + moms (500 kr ink moms)
Information om avbrottsersättning och skadestånd
Visste du att om du har drabbats av ett sammanhängande strömavbrott som varar längre än tolv timmar har du normalt sett rätt till ersättning? Läs mer här.
Energismart bygd: Vi söker energismarta testpiloter
Vill du vara en del av utvecklingen av nya produkter som gör vår bygd smartare? Då kan du anmäla dig till vårt pilotprojekt för smartare energiförbrukning.
Det här låter spännande, så jag bestämmer träff med Dala Energis projektledare, Magnus Hedgården för att få veta mer.
Hej Magnus, vad handlar det här om?
— Hej! Det handlar om att Dala Energi tagit fram ett hjälpmedel för att styra hushållets energiförbrukning. Nu behöver vi hitta några hushåll som vill hjälpa oss att testa systemet innan det förhoppningsvis görs tillgängligt för alla kunder, under 2023.
Varför skulle man vilja styra sin elförbrukning?
— Bakgrunden är att hela samhällets elförbrukning nu skjuter i höjden. Industrin ställer om till fossilfritt, samtidigt som allt fler skaffar elbilar som behöver laddas. Det här är utmärkt för miljön, men innebär vissa utmaningar för oss som äger ett elnät.
Dala Energis projektledare, Magnus Hedgården, hoppas att projektet ska leda till billigare elräkningar för kunderna.
Vilka är utmaningarna?
— Egentligen är inte en ökad elförbrukning ett problem i sig. Det är när alla ska använda elen samtidigt som det blir utmaningar för oss, dvs höga effektuttag som sker på en och samma gång. Ska vi dimensionera vårt nät för de högsta effekttopparna blir det dyrt för oss och därmed i slutändan för våra kunder. Något vi så klart vill försöka undvika.
Usch, vad är andra alternativet?
— Det är att försöka kapa effekttopparna. Ett sätt är att, som många andra elnätsägare redan gjort, införa effekttariffer för att motivera våra kunder att sprida sin elanvändning över dygnets alla timmar. Effekttarifferna gör att elöverföringen blir dyrare när belastningen är stor i systemet.
Kan du ge exempel på en sådan topp?
— En vanlig topp är när vi kommer hem från jobbet. Många hushåll sätter bilen på laddning, vrider på spisen, tvättmaskinen och torktumlaren. När många hushåll gör det samtidigt så får vi en rejäl topp.
Ska Dala Energi också införa sådana tariffer?
— Ja, det ligger i vår plan. Det är just därför vi vill ta fram det här hjälpmedlet; för att underlätta för våra kunder att styra viss elförbrukning till klockslag när vi inte har toppar och därmed sänka sina elkostnader. Vi behöver hjälpas åt för att lösa det här.

Kan du ge ett exempel på hur det fungerar?
— Ett sätt är att schemalägga laddningen av sin elbil på natten när det är låg belastning i systemet. Detta kan vi med hjälp av vår nya lösning automatisera åt kunden. På samma vis går det att göra liknande styrning av husets värmepump via det här verktyget.
Det här låter avancerat, har ni utvecklat det här själva?
— Nej, vi samarbetar med flera företag. Bland annat Ngenic som har lång erfarenhet av sådan här automatiserad styrning.
Ok, när kör ni i gång pilotprojektet?
— Vi gör det i två steg: Första steget startar nu i vår. Inledningsvis gäller detta bara för kunder som redan har en särskild laddbox och Ngenics värmestyrning (mer information nedan).
— Steg två blir till hösten. Då kommer man, om planen håller, kunna koppla upp ytterligare varianter av laddboxar och behöver testerna utökas kommer vi i sådana fall kunna låna ut viss utrustning till de som vill vara med i pilotprojektet.
Hur gör man om man vill vara med och testa systemet?
— Då kontaktar man oss genom att fylla i det här formuläret>> (anmälningsformuläret är nu stängt) så tar vi kontakt och förklarar förutsättningarna lite grundligare.
Den som är nyfiken och vill veta mer är varmt välkommen till Rättviks marknad, 6-8 maj. Då finns vi och Ngenic på plats för att svara på frågor och visa produkterna. Även du som inte har tekniska förutsättningar för pilotprojektet men är intresserad får gärna komma. Vi håller till vid Torget i centrala Rättvik och erbjuder där också laddning av elbilar (i mån av plats) på parkeringen.
Då får jag önska lycka till!
— Tack!
Förutsättningar för testhushåll
- Att hushållet har: Laddboxen ”CTEK Chargestorm Connected 2 och/eller Värmestyrningen Ngenic Tune.
- Hushållen som deltar i pilotprojekten bjuds också in till uppföljningsmöten och får svara på frågor från oss.
Vi har nu mottagit tillräckligt många anmälningar.
Tack för visat intresse, vi kontaktar er som anmält sig.
Prislista mindre kundjobb
Kompletta priser om inte annat anges.
Vi erbjuder inte rot och/eller rut-avdrag på dessa jobb idag.
|
Pris inkl. moms |
Installation av CPE i BRFFast prisGäller i BRF:er där fibern är framdragen till LGH men där det är upp till varje bostadsrättsinnehavare att besluta om samt bekosta sista installation. Om det saknas eluttag där CPE ska monteras beställer kund det av lokal entreprenör. |
3 750 kr |
Ned och uppmontering av CPE(Exempelvis vid renoveringar).Priset gäller då cpe:n sätts tillbaka på samma plats och fibern är hel. |
2 400 kr |
Mindre kundjobb El |
|
Ändring av Säkringsstorlek(säkra ner eller upp till max 25 A).Utförs på plats hos kund, priset inkluderar resa. Uppsäkring kan endast ske om kundens anläggning är godkänd för det. |
1 028 kr |
Ändring av Säkringsstorlek(säkra ner eller upp till max 25 A) på plats hos kund när det sker i samband med mätarbyte. |
500 kr |
Installation av nytt kabelmätarskåp vid tomtgräns(schakt och kabel tillkommer per löpmeter (lpm), se tillkommande kostnad nedan) |
20 000 kr |
Förläggning av kabelper lpm inklusive skyddsrör och grovåterställning (ej asfalt) |
338 kr/m |
Installation av komplett fasadmätarskåppå husvägg där servis kommer in i fastighet idag. |
9 250 kr |
Felsökning på plats hos kund(exempelvis kontroll av mätare på grund av hög förbrukning eller undersökning vid strömlöst). Avgiften tas ut om felet inte är orsakat av Dala Energi/Dala Energis utrustning. Startkostnad tillkommer under kvällar och helger, se nedan. |
901 kr/h |
Startkostnad helger och vardagskvällar (kl 16:00–07:00)Timkostnad tillkommer enligt ovan |
2 600 kr |
Trädfällning(Detta gäller träd som inte utgör fara för el-ledningar, dvs träd som vi inte har någon skyldighet att ta ner, nedan kallat utsiktsträd). |
|
Trädfällning pris/h(utsiktsträd) |
650 kr/h |
Trädfällning där det krävs Maskin + förare pris/h(utsiktsträd) |
1 880 kr/h |