Samfakturering – Dala Energi
Hoppa till innehåll

Samfakturering

  • 6 min read

Eftersom Dala Energi och Dalakraft redan har ett långtgående samarbete har vi bestämt oss för att underlätta för våra gemensamma kunder genom att fakturera tillsammans, med Dalakraft som avsändare. Det innebär att du som kund får en faktura för både elnät, elhandel – och den skickas ut från Dalakraft. Alla våra kunder får även ett informationsbrev hemskickat.

Vad innebär samfaktureringen för mig som är kund hos både Dala Energi och Dalakraft redan idag?

För dig som är kund hos både Dala Energi och Dalakraft idag innebär det att du nu får en faktura för både elnät och elhandel och den skickas ut från Dalakraft. I övrigt är det egentligen ingen större skillnad än en annan logga på fakturan! Du behåller de villkor och betalningssätt du har idag hos Dalakraft, och behöver själv inte göra någonting. Vi löser hela överflyttningen och du betalar i lugn och ro dina fakturor precis som vanligt, via den betalningsmetod du har hos Dalakraft. Om du vill ändra betalsätt behöver du däremot kontakta oss. 

Vad innebär det för mig som kund hos Dala Energi (men inte Dalakraft)?

Det innebär att även du som inte är kund hos Dalakraft kommer att få dina elnätsfakturor via dem – men lugn, du behöver inte ändra något i dina betalningsrutiner. Egentligen innebär det inget mer än en annan logga på fakturan! Du behåller de villkor och betalningssätt du har idag och behöver själv inte göra någonting. Vi löser hela överflyttningen och du betalar i lugn och ro dina fakturor precis som vanligt. Om du vill ändra betalsätt behöver du däremot kontakta oss. 

När träder samfaktureringen i kraft?

Den första fakturan som kommer helt via Dalakraft får du i mitten av maj 2022, då för din förbrukning i april. Du betalar på precis samma sätt som tidigare och behöver inte ändra något. 

Vad är bakgrunden till samfaktureringen 

Sveriges elkonsumenter kan fritt välja sitt elhandelsbolag, men inte sin elnätsleverantör – den styrs av var du bor. I många fall innebär det att du som kund har en leverantör av nät och en annan leverantör av ström, vilket leder till två fakturor – en från varje leverantör. 

Eftersom Dala Energi och Dalakraft redan har ett långtgående samarbete känns det naturligt för oss att samfakturera och fakturorna kommer att skickas med Dalakraft som avsändare. För båda bolagen ger förändringen en rad samverkanseffekter, och för gemensamma kunder innebär det också en samlad elfaktura (för både elnät och elhandel). Du som är kund hos Dala Energi men har en annan elhandlare än Dalakraft, kommer fortsättningsvis att få din elnätsfaktura från Dalakraft, och din elhandelsfaktura från ditt elhandelsbolag precis som vanligt.

Jag vill se min faktura på webben, hur gör jag det?

Framöver kommer du kunna se din faktura via Mina Sidor hos Dalakraft som du når via www.dalakraft.se Här se du även ditt elnätsavtal och din förbrukning. 

Jag är kund hos både Dalakraft och Dala Energi idag men har olika betalsätt eller kontaktuppgifter registrerade hos de båda bolagen, exempelvis e-faktura hos Dalakraft och pappersfaktura hos Dala Energi – vad gäller för mig?

Eftersom Dalakraft hädanefter skickat ut fakturorna så innebär det att du behåller de inställningar som du har hos Dalakraft sedan tidigare. Du kan komma att bli kontaktad av Kundservice för att bekräfta dina inställningar.  

Jag har autogiro idag, hur kommer det att funka?

Om du är kund hos både Dala Energi och Dalakraft idag kommer du att behålla de autogiroinställningar som du har hos Dalakraft idag. Om du är enbart kund hos Dala Energi idag kommer du att behålla de autogiroinställningar som du har hos Dala Energi idag. I båda fallen reglerar vi autogirot och sköter flytten åt dig. Du behöver inte göra något alls.  

Jag har pappersfaktura idag, hur kommer det att funka?

Du kommer fortsatt få en pappersfaktura hem som du betalar precis som vanligt. Om du är kund hos både Dala Energi och Dalakraft så innebär detta att du framöver enbart får en gemensam pappersfaktura och den kommer vara utställd av Dalakraft. Även du som är enbart kund hos Dala Energi kommer framöver få din pappersfaktura från Dalakraft. Den enda skillnaden är en ny logga på fakturan och ett nytt bankgiro/postgironummer. Se det nya numret på din nästa pappersfaktura.  

Jag har mejlfaktura idag, hur kommer det att funka framöver?

Mailfaktura funkar på samma sätt som en pappersfaktura men istället för att komma per post så kommer den till din mailadress. Om du är kund hos både Dala Energi och Dalakraft idag så kommer den gemensamma mejlfakturan att komma till den mejladress som du har registrerad hos Dalakraft idag. Om du enbart är kund hos Dala Energi så kommer mejlfakturan att komma till den mejladress du har registrerad hos Dala Energi. Vi löser denna flytt åt dig och du behöver inte göra något mer än att betala fakturan i lugn och ro till det bankgiro/postgironummer som står angivet på mejlfakturan.  

Jag har efaktura idag, hur kommer det att funka framöver?  

Är du kund hos både Dala-Energi och Dalakraft kommer du framöver att få din efaktura till den bank som du har registrerad hos Dalakraft. Är du enbart kund hos Dala Energi kommer du få den till samma bank som tidigare. I båda fallen reglerar vi och sköter detta åt dig. Du behöver inte göra något alls. 

Jag vill ändra betalsätt, eller har andra frågor

Vill du ändra dina inställningar hör du av dig till vår Kundservice på telefon 0247-738 00 eller via mejladressen info@dalaenergi.se. Det går även att nå oss via chatten på vår hemsida.

Jag vill uppdatera mina kontaktuppgifter

Vill du ändra dina inställningar, hör du av dig till Dala Energis Kundservice på telefon 0247-738 00 eller via mejladressen info@dalaenergi.se. Det går även att nå oss via chatten på vår hemsida . 

Jag har min elhandel hos ett annat bolag idag men vill byta till Dalakraft, hur gör jag det?  

Hör av dig till Dalakrafts Kundservice på telefon 0771-48 80 00 eller via mejladressen info@dalakraft.se. Det går även att nå dem via chatten på deras hemsida https://www.dalakraft.se/kundkontakt.  

Hur påverkas samfaktureringen av utbetalningen av elpriskompensation till privatpersoner? 

Utbetalning av elpriskompensationen kommer att göras som en kreditering på aprils faktura för mars månads förbrukning. Detta sker alltså innan vi börjar med samfakturering. Om fakturabeloppet är lägre än stödet som betalas ut, förs ett överskjutande tillgodobelopp över på första samfakturan i maj. Vi reglerar detta åt dig och du som kund behöver inte göra något.  

Tillsammans för bygdens bästa investering

Kontakta oss


Adress:
Dala Energi AB
Postadress: Box 254, 793 26 Leksand

Kundservice: 0247-738 00

Epost: info@dalaenergi.se

Chatta med oss

Vi har just nu x pågående störningar i elnätet.

Ring 0247-738 99 vid strömavbrott.

Vid driftstörningar arbetar vi med att åtgärda felet så snabbt som möjligt. Har du viktig information som kan hjälpa oss att hitta och åtgärda felet ber vi dig kontakta oss via telefon.

Eller gå till sidan för avbrott.